Alla inlägg under juni 2011

Av mijje - 27 juni 2011 23:12

Dagen började med att jag gick på manuell terapi'n och fick några övningar som jag ska göra varje dag. Jag har väldigt dålig balans!! Det var en övning som jag inte alls klarade av, så fick testa en lättare variant på den.
På vägen hem, blev det ett stopp på mataffärren. Jag har en tendens till att alltid köpa lite för mycket, så blev ganska sliten i ryggen och armarna på vägen hem, pga att jag bärde för tungt. =(

Några timmar senare drog jag till läkaren. Men hon tog bara nåt blodprov och så tyckte hon att jag inte skulle klaga på att jag var sliten, när jag jobbar så pass lite som jag gör. Jag gick ju dit för att få nån vecka eller två som heltidssjukskriven, men hon tyckte att jag borde jobba mer. För jag rör på mig så lite (kanske för att jag sliter ut mig för mycket på jobbet?).

Efter det så drog jag upp till gamla lägenheten och lämnade lunch till sambon och hans bror, som fixade lite där.
Och så bar det av hemåt igen. Jag hade lite energi kvar, så jag bestämde mig för att tvätta två maskiner med kläder, och laga ordentlig middag till pojkarna.

Jag somnade sen ganska fort efter maten. Kanske inte är så konstigt, då jag inte sov något inatt. Låg och vände och vred på mig hela natten, fann inget bra läge, då allt gjorde så jäkla ont.

När jag vaknade igen, så hade jag hoppats på att få känna mig lite mer utvilad. Men nej! Jag kände mig på nåt sätt, ännu mera sliten. Men sov ganska oroligt också. Drömde konstiga saker hit å dit.

Nu har jag precis ätit vattenmelon. Det är så gott att äta på kvällen! Man blir inte för tung i magen, å så släcker det törsten lite. =)


Ja, det var min dag. Inget spännande ju. Men imorn ska jag på jobb igen, och på kvällen får jag middagsbesök av en vännina. Egentligen skulle jag till henne för någon vecka sen, på tjejkväll. Men orkade verkligen inte. Så jag tar igen det nu, med att bjuda över henne hit istället. Mindre slitsamt att vara hemma istället för att gå bort till andra. Nu bor ju min vännina väldigt nära då. Men det tar ändå 10-15 minuter för mig att gå dit.


Av mijje - 27 juni 2011 00:27

Ja! Idag har det verkligen varit en shoppingdag - på internet. =)

Jag har beställt lite mer supermatsgrejer. Har kommit på att jag ska göra en teblandning och ge bort till några i Sverige som jag ska träffa på min efterlängtade hemresa. Och så beställde jag lite mer till mitt egna förråd också.

Blev även ett nytt "skin" till min telefon. Har Iphone. Tycker inte om den!

Och så har min sambo beställt en massa kläder och nå skor.


Vi har inte lämnat huset idag helt enkelt. Känns faktist som att jag gör det väldigt sällan. Oftast blir det bara små promenader till närmaste affären.

Men imorn ska jag ut minst två gånger iaf. Ska först på manuell tearpi på morgonen. Och senare på dagen ska jag till läkaren.


Känns lite jobbigt att jag inte fått någon ordentlig diagnos än. Men ju mer jag läser om ME och fibromyalgi, ju mer känns det som att det stämmer in på mig. Längtar tills jag ska få träffa min nya läkare. När nu det blir? Han är ju på semester just nu. Men känns superskönt att jag har bytt läkarkontor åtminstone. Så jag slipper han surgubben jag hade till läkare förrut.
Kändes verkligen inte som att jag fick någon hjälp där. Han bara fortsatte sjukskriva mig, men orkade inte göra mer undersökningar på mig. Var oftast bara där i fem minuter, sen blev man utkastad, för att han skulle hinna med nästa patient.


Nu ska jag väl sätta på nån film att somna till. Sambon sitter ute i vardagsrummet och ser på nån pang-smäll-film. Själv ska jag välja nån töntig tjejfilm tror jag. Någon som inte är så spännande, och hoppas på att jag somnar fort.


Har ju druckit en god smoothie nyss som innehöll tart cherry. Får hoppas på att det hjälper lite. =) Förövrigt så innehöll den: Banan, mango, frysta hallon, kanel, juice på apelsin och jordgubbar, aloe vera och linfröolja. Den va faktist riktigt god. Men nästa gång jag använder mango, så måste jag komma ihåg att skala den först. Blev en del "tugging". Men har läst att det ska vara bra att få tugga lite om man dricker mycket smoothies. Hade nåt med salivet att göra?! Kommer inte ihåg vad det var exakt just nu. Men man ska inte bara hälla i sig drickan tydligen.

Det där med minnet är inte det bästa. Närminnet blev helt katastrof i slutet av förra sommaren. Måste verkligen skriva ner allt jag planerar att göra. Det jobbiga är att jag oftast glömmer bort att jag skrivit ner något. ;)


Av mijje - 26 juni 2011 23:13

Har nu försökt beställa tomma kapslar att lägga mina supermats-pulver i, när jag ska resa. Men det går verkligen inte. Jag förstår inte varför det krånglar heller. De flesta sider jag kommer in på, sänder inte till andra länder. Och så när jag äntligen funnit en sida som gör det. Ja, då funkar inte deras betalningssida. Så jag kan varken sända in min order, eller betala. Uselt. Då får jag väl gå på apoteket och beställa hem svindyra kapslar istället. Om jag inte finner någon bra hälsokostaffär som har lite billigare. Jag skulle ha börjat leta lite tidigare. Åker om 1.5 vecka ca..


Nu ska jag ut i köket och göra mig en god kvälls-smoothie. Blev aldrig någon till frukosten. Råkade få oväntat besök, så hela frukostgrejen bara försvann.

Av mijje - 26 juni 2011 21:52

Har nu suttit framför datan en stund och läst på om gojibär. Jag har sån lust att testa med egen-odling av detta underliga nyttiga bäret. Men något säger mig att det inte alls blir lika nyttigt, som när man köper detta från dens naturliga växt-plats? Eller spelar det egentligen ingen roll?
Jag är ju inte den som har gröna fingrar. Men jag har planer på att börja odla lite olika örter i köket, sen efter renoveringen (som vi fortsatt inte börjat på). Så varför inte testa gojibär också? Min balkong har sol från klockan tolv på dagen, till nio på kvällen. Så rikligt med sol är inga problem för busken.

Man ska tydligen kunna ta fröna från det torkade bäret och på sitt andra år, borde det då komma frukt. Är ju lite tråkigt att jag ska behöva vänta så länge. Men samtidigt kul med en utmaning.

Jag behöver verkligen en hobby, känner jag. Men är inte så lätt att komma på vad jag ska sysselsätta mig med, som jag inte blir helt utmattad av. Så har faktist skaffat mig en del blommor på min balkong. Och persilja. Men persiljan köpte jag som färdig matkruka på en matbutik. Den har faktist klarat sig ganska bra. =) Men jag har    inte så stor koll på vad jag ska göra för att den ska fortsätta hålla sig fin hela sommaren.

Gojibær (bilden fann jag på en söksida)

Av mijje - 24 juni 2011 18:11

Så här såg dagens första mat-intag ut. Ett glas äppeljuice med nästan en halv
tesked spirulina. Och lite tabletter: Nå tran-grejs.. 2st i olika färger. järn,
magnesium, betakaroten, chlorella. Ska ju sluta med de "vanliga"
tabletterna sen när jag kommit igång mer med supermaten. =)


Jag gjorde en smoothie efter detta, som innehöll: banan, kiwi, frysta blåbär, juice på apelsin och jordgubbar, linfröolja, citron, kanel, nyponpulver, hamp-protein, maca och kokosolja. Den drack jag senare när jag var ute på shopping. Köpte kläder till bröllopet som jag ska på, i juli. =)


 
hälsa · mat
Av mijje - 24 juni 2011 17:52

Nu har jag äntligen fått hem alla paketen jag väntat på, med supermat!


Det första innehöll: spirulina, maca, kakaonibs och gojibär.

Spirulinan tar jag varje morgon med lite äppeljuice.

Maca tar jag i frukostsmoothien som jag dricker ca en timme efter juicen.

Det andra har jag än så länge bara provsmakat, men inte använt till nåt speciellt än.


 

Andra paketet innehöll: Chlorella (tablett), hamo protein-pulver, kokos olja, och så fick jag en liten kaffegrej på köpet.

Idag testade jag hamp-pulvret och kokosoljan i smoothiesen, det vart en fin liten rund smak av kokosen. supergott!


   

Idag hämtade jag ut sista paketet, som innehöll: Bi-pollen, aloe vera och spirulina på tablett.

Inte testat nåt än.


Jag har letat lite idag efter tomma kapslar att lägga pulver i. Tänkte att det kunde vara bra att ha när jag ska åka iväg ibland. Men fann inga. Får leta vidare nästa vecka. =)

  


hälsa · mat
Av mijje - 22 juni 2011 18:31

Sushin var inge bra! Jag har sista halvåret beställt sushin från samma ställe. För dom har verkligen haft superbra mat där! Men nu är det tre gånger på typ 5 veckor, som den inte alls varit bra! Idag var det en riktig besvikelse. Sambon älskar räkchipsen som dom har, men nej, det hade dom inte plockat med sig! Fastän det var det första jag nämnde av min beställning. Å så var all mat helt plötsligt vakuumpackad.. (?) Och det tog nästan 1.5 timme innan dom kom med den. Det brukar typ ta 30-45 minuter i vanliga fall. Ibland får vi den på 20, beroende lite på vad vi beställer.
Riset till fisken "lossna" innan jag äns doppat den i soyan. Och det var inte alls lika fint uppskuret som det brukar va. Sambons mat smakade typ micromat.
Nu blir det dags att finna nåt annat ställe att beställa från. Funkar inte när man blir irriterad så ofta. När jag beställde för typ en månad sen, med en kompis. Så fann hon massa ben i sin fisk!! Det har jag aldrig varit med om förrut.. Inte när det gäller sushi!

Medans vi åt så såg vi på en film: The tourist. Jag tyckte den var lite seg. Men så har jag ju själv varit ganska seg sista tiden, så kanske det är anledningen.


Nu tänkte jag klicka runt och läsa lite mer om supermat. =) Har fått paket på posten idag igen. Men får hämta ut det imorn. Jag såg det först när jag väntade på maten, och sen blev det försent.

Och så tänkte jag mumsa i mig lite vattenmelon samtidigt! Det är så gott med det nu på sommaren! =)

Av mijje - 22 juni 2011 15:16

Fick ett sms av min pojke. Han är snart på väg hem och var hungrig, ville jag fixa lite käk tills han kom hem?

Jag har inte kommit så långt i tänkandet idag än. Så jag övertalade han om att få beställa sushi! Egentligen så gillar han sushi. Men jag älskar det! Äter det så pass ofta, så att sambon aldrig vill ha det längre. =P
Men jag beställde från ett ställe där dom även har en massa annan mat, även om sushin är deras huvudkategori. Så sambon får nån stekt and istället. =)
Så nu ska jag duka lite fint och mysigt här hemma, medans jag väntar på sambon och maten. Kanske man skulle ställa fram lite fina ljus också? ;) Vara lite romantisk! hihi..

mat
Ovido - Quiz & Flashcards