Alla inlägg under augusti 2011

Av mijje - 31 augusti 2011 13:32

Jag mår så dåligt just nu. Sista dagarna har det blitt mycke aktivitet på mig. Iaf mer än vanligt. Och med det kommer slitenheten. Helt tom för energi. Legat som en zombie på soffan i många timmar nu. Utan att göra något. Inte ens sett på tvn. Men måste snart göra iordning mig. Ska iväg å fira en väninnas födelsedag idag. Och en del av presenten är hemmagjord choklad, som jag fortfarande inte gjort. Vi skulle egentligen träffas halv åtta. Men fick precis ett sms om att det är flyttat redan till klockan sex. Så nu har jag bråttom. Men allra helst vill jag fortsätta vara zombie i min soffa..

Av mijje - 29 augusti 2011 08:15

Idag är det mycket planerat (för att vara mig).

Först ska jag in till stan för att handla en liten present till min sambo. Efter det blir det ett besök till hälsocentret för att träffa läkaren.

Så tillbaka till stan för att möta min sambo.

Present nummer två kommer nämligen vara mer av den tekniska sorten. Och då måste han vara med och bestämma själv vad det är för märke han vill ha.

Sen har jag planerat att vi ska äta någonstans i stan innan vi drar hem igen.

Han vet inte om något av detta.

Jag har bara sagt att jag har gömt hans present på jobbet, för att han inte ska kunna leta fram den. Och att jag har planerat något i stan, därför han måste möta upp mig där. =)

Får hålla tummarna på att han blir glad! =)

Av mijje - 28 augusti 2011 22:19

Vi har fått maten och den var god! Den hade inte legat i en bil i 40 minuter!!

Vi beställde genom ett ställe på internet som heter justeat. Man skriver in sitt postnummer, och så tar den fram vilka restauranger som kör mat till det området. Det var en person från det företaget som ringde och sa att chauffören satt fast i trafiken pga en bilolycka.

Men när chauffören väl kom fram så bad han om ursäkt det första han gjorde. Och att vi ska få gratis mat för samma summa som den här gången, nästa gång vi beställer.

Han var supertrevlig och bad om ursäkt flera gånger.

Vi frågade om han hade varit i trafiken länge med tanke på maten.

Det hade han inte!!!! Maten var väldigt nylagad! Dom hade fått en massa beställningar samtidigt bara, som dom inte var beredda på (vet hur det är med tanke på att vi har levereing på mitt jobb också).

Så dom på justeat hade ju bara funnit på något! Dåligt!


Jaja, vi gillar ju den restaurangen. För dom har sån blandad mat!

Jag åt sushi och sambon valde pizza. Perfekt! Dom har andra typer av mat också. Såsom thai, grill, hamburgare m.m


Av mijje - 28 augusti 2011 20:47

Någonstans 19.15-19:20 beställde vi mat till hemlevering. NU ringer dom och säger att dom kommer om kanske en kvart. Anledningen till att det är så försenat är pga trafiken.. ?

Kommer maten vara kall då när den kommer? Jag menar..

Det tar ca 5-10 minuter från det stället och hit, med bil.

Och på söndagar vid den här tiden är det inte så mycket trafik.


Men om dom då har suttit i trafik väldigt länge, så tycker jag att maten borde bli dålig på vägen. Dom har ju garanti på 1 timmes leveringstid. Nu har det gått 1,5.


Kom inte med dålig bortförklaring. Säg att ni har mycket att göra, eller att ni glömde bort beställningen. Inte att ni suttit i trafiken hela tiden.

Jag vill inte ha dålig, kall mat!

Av mijje - 28 augusti 2011 13:30

Igårkväll la superlivstil ut ett nytt recept på mandelchoklad, som jag sprang ut i köket för att testa, på en gång! =)

Här är receptet:

http://superlivsstil.net/wp2/2011/08/superlivsstils-mandelsjokolade/

Men jag hade inte alla ingredienser så jag bara bytte lite..

xylitol blev palmsocker, vaniljpulver blev stevias vaniljdroppar och cashewsmör blev istället mandelsmör.

Jag rostade inte nötterna speciellt länge heller. Så fort pannan började bli varm så hade jag i sockret, och sedan yaconsirup. När det hade kletat ihop sig (gick väldigt fort) så tog jag bort nötterna från pannan.

Det blev verkligen jättegod choklad!

Men jag skulle ha hackat nötterna i lite mindre bitar.. ;)


 


Av mijje - 28 augusti 2011 11:15

Nu har jag nästan bestämt mig för färgerna i mitt nya kök.

Kylen är svart och frysarna ska omdekoreras till svart. Och vi har ju redan valt ut svart ugn och svart micro.

Så jag funderade på att ha underskåpen i vanlig matt svart.

Och de övre ska bli i nån ljus-glas-mintgrönaktig-färg. =) Det ska liksom vara lite genomskinligt, fast ändå inte helt. Och så ska det vara lampor innanför så att det ljus-mintgrön-aktiga lyser upp mer. Det tror jag hade blivit snyggt.


   

(Bilderna är tagna lite snabbt från ikeas hemsida.. Nu blev ju överskåpet mer turkos. Men tänk lite mer grönt i det..)

Men så måste jag ju bestämma golv och väggar också.

Sambon vill gärna ha sån där glasruta som man kan ha bild bakom, istället för kakel. Det känns faktist rätt okej för mig (jag bestämmer ju nästan allt det andra..). Bänkarna kommer nog bli i någon mörk stenaktig färg.

Men så golvet och väggfärgen?? Ingen aning.. Diskret vit på väggen kanske, med tanke på att det inte kommer bli så mycket av väggen som syns..

Golvet är det svåraste!!! Vill inte ha hårt kakel..

Just nu har vi gula väggar, vita skåp med gula kanter. Grönt kakel och grönt golv..

Längtar verkligen efter det nya!!!!!

Av mijje - 28 augusti 2011 09:00

I fredags så bakade jag tårta till min kära sambo. Eftersom vi hade kalas för han då. Han ville absolut ha smakerna: banan och jordgubb.

Så det första lagret blev vaniljkräm och skivad banan. Andra laget blev vaniljkräm och skivade jordgubbar.

Och som ni ser på bilden så ville han ha kiwi på kanterna och jordgubbar på toppen. Han ville ha jordgubbarna i en ring på kanten. Så jag lyckades övertala han om att få lägga lite choklad i mitten, så det inte skulle bli så tomt.

Tårtan tog slut samma dag. Gästerna tog flera portioner var. Så det måste ju betyda att det blev lyckat. =)

På måndag vill han ha tårta en gång till. För det är då han egentligen fyller år. Men istället för kiwi så vill han ha blåbär, så den inte blir helt lik. ;) Hur jag nu ska få blåbär fint på kanten är ju ett frågetecken.. Men det ska nog gå bra. =)

Är ju egentligen inte så svårt att pluppa in den i grädden.. Kanske kan finna på nåt fint mönster.. =)


Av mijje - 27 augusti 2011 20:15

I fredags gjorde jag ju ett försök på att skapa ett recept på raw-kaka utan nötter.

Smakerna blev lyckade, men jag är inte helt nöjd med konsistensen.

Men ska pröva på nytt nästa gång vi får en nötallergiker på besök. =)

Jag valde ju också att göra kakerna i muffinsformar, eftersom jag ville testa tre olika smakskombinationer.


Jag började med choklade som skulle vara 1:a lagret.

Jag smälte 117g kakaosmör och 113g kakaomassa i ugnen på lägsta temperatur (det ska inte överstiga 40grader)

 

Har ingen egentlig grund till varför det blev just den mängden.

Jag tog en bit kakaosmör och ville ha lika mycket kakaomassa. Lyckades ganska bra eftersom det bara är 4g's skillnad. =)


När det hade smält klart så valde jag att ta bort 1 dl till annan chokladbakning, som jag skrev i förra inlägget.


Jag mixade 12 små dadlar (urkärnade) med 2 dl solrosfrön.


 


Under tiden rörde jag ut 3 msk kokosolja i den smälta chokladen.

Jag hade också i 20 droppar med stevia vanilj.


    


Sen blandade jag i daddel-guggan in i chokladsmeten.


 


Och hällde upp det i mina muffinsformar.

Den här chokladen blev verkligen supergod! Den kommer jag göra fler gånger utan en massa frukt på. =)


Medans chokladen stog i frysen så fixade jag lager nummer 2.

Då mixade jag först kokos och solrosfrön.

Sen tillsatte jag frukten och mixade lite till. Och tillslut mixade jag i lite kokosolja.

Lite osäker på om jag borde skriva mängden, med tanke på att det inte blev helt lyckat. Måste finputsa receptet lite först. =)


 

Den högst upp är kiwi, den vänstra ananas och den högra banan.


 

Så lades lager nummer 2 i muffinsformarna på chokladen och sen in i frysen. Jag hade ju också tre olika sorters muffinspapper, för att ha färgkoder till smakerna. =)


   

Under tiden som jag gjort lager 1 och 2, så har jag haft bär på tining.

Vätskan silade jag av och frös till isbitar för att ha i smoothies eller milkshakes.

Sen mixade jag sönder bären var för sig och lade upp på den frysta frukten.

Bananen fick hallon, ananasen fick jordgubb och kiwin fick blåbär


   

Det färdig resultatet.

Smakskombinationerna var jättelyckat. Men som sagt så var inte konsistensen den bästa. Chokladen blev för hård mot fruktpureen, så den lossnade ganska lätt.

Men det var ett kul litet projekt iaf, och jag kommer göra om det flera gånger tills jag får till det ordentligt. =)

Ovido - Quiz & Flashcards