Direktlänk till inlägg 3 november 2011

ernæaringskurs

Av mijje - 3 november 2011 06:15

Gårdagens kurs på IHC handlade om ernæring. Men jag känner inte att det gav mig något.

Kursledaren pratade mest om att man ska välja produkter med mindre fett i. T.ex mager ost ist för vanlig. kesella istället för creme fraiche, osv..

Och ända tillskottet man skulle ta var fiskolja med a- och d-vitaminer. Resten ska man få i sig genom maten.

Fick också veta att konstgjort socker var absolut inte farligt att ta. Det var helt okej att äta det, så länge du höll dig till samma mängd som du hade gjort med vanligt socker. (?)

Något nytt för mig var att ketchup var supernyttigt, om man inte räknade med sockerinnehållet.. Så om man inte tyckte om vanlig tomat, så var ketchup ett superbra alternativ. Och ju mer behandlat tomaten har blivit, desto nyttigare blir den. (?????)

Jag försökte fråga lite om supermat, eftersom jag fått väldigt stort intresse av det. Men det var bara dumt enligt henne. För "man ska veta vad man stoppar i sig". Men jag tänker lite sån att det står ju vad saker och ting innehåller. Och menar då att kokosvattnet jag beställer, ger mig mer fakta om vad det innehåller, än alla olika yoghurtar som hon sa att vi skulle dricka. Och ketchup! Det innehåller ju en massa konstiga ting!

Vet du vad alla namnen på innehållsförteckningar betyder? Det gör iaf inte jag!


Kokosolja var också superdåligt att stoppa i sig. Jag berättade lite om det jag har läst om kokosolja, men det var hon inte intresserad i, utan hon sa att margarin var det bästa att steka ting i. Supermat var lureri enligt henne.

Men jag vet inte jag. Hon var väldigt sån att man skulle räkna kalorier och produkter med konstgjort socker och mindre fett i. Och var inte öppen för andra tankesätt. Det kändes som att vi var lite på "fatcamp". Även fast hälften av dom som var där, inte alls var överviktiga.

Så att vara på den kursen känns faktist helt onödigt för mig. Tror faktist de flesta andra som var där, också kände att hon var lite speciell. Alla vet väl att det är bra och välja sundare alternativ. Det var ju inte därför vi var där. Jag hade iaf fått en helt annan uppfattning. Att vi skulle få veta mer info om olika matvarer och vad det gör med kroppen. Att om man t.ex hade vissa problem så skulle man undvika för mycket av en viss ting, och kanske tänka på att börja äta en mer av en annan ting.

Inte att hon ska sälja vissa varumärken när det gäller "bra mat".

Så kör nog mitt egna race ändå. Och fortsätter med supermat som jag faktist känner ger mig något. âven om det var något som hon absolut inte höll med om.


Allt var ju inte negativt. Vi pratade en del om vätska och hur viktigt det var att dricka speciellt när vi tränade. Och det håller jag såklart med om. Men helheten av kursen ser jag inte som något nyttigt för mig egentligen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mijje - 18 december 2011 14:00

När köket var tömt, blev det dax för att spackla alla hål överallt.. Nu var det inte alla som fastnade på bild. Lite synd då ena hörnet var helt borta.. Nu har vi spacklat nytt hörn då. =)     Den här sidan hade vi spisen på. Där kaklet satt...

Av mijje - 17 december 2011 14:30

Vårt vardagsrum har ju varit överfullt av nytt kök och vitvarer. Så har inte tagit fram något julpynt. Men bestämde mig ändå lagom till 1:a advent, att fixa en liten gran och en ljusstake. =)     Hade ingen kruka som passade, så det ser ju li...

Av mijje - 16 december 2011 16:00

När jag började med mina gröna pulver före frukosten, så kände jag att jag fick mer energi om dagarna.. Nu sista tiden har jag ju inte alls haft energi, och fått dåligt immunförsvar igen (har varit väldigt dålig sista veckorna). Men så kom jag å ...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Skapa flashcards