Direktlänk till inlägg 23 november 2011

akuten i lördags

Av mijje - 23 november 2011 07:15

Natten mellan lördag och söndag, då jag var på akuten ang. benet, så blev jag faktist väldigt irriterad på personalen där.

När jag skulle skrivas in så sa jag klart och tydligt att jag bodde i Norge, när dom inte fann min adress på datan (Jag spenderade nämligen helgen i Sverige).

Men ändå så hade dom tillslut lyckats fiska upp en adress jag flyttade ifrån för fyra år sen! Jag har faktist t.o.m. haft en annan tillfällig adress efter den, som min post kom till under mitt första år i Norge.

Så jag fick ge dem min norska adress som dom skulle skicka fakturan till. För dom kunde absolut inte ta emot pengar direkt. Så det kommer bli extra mycket jobb för mig (och dyrare) den dagen jag går fakturan. Då jag måste leta upp iban- och swift-nummer för att kunna föra över pengar till sverige. Och att föra över pengar till sverige kostar extra. Sen måste jag också räkna om valutan..


Men det som verkligen störde mig var (förutom att allt tog sån jäkla tid då dom inte äns kunde hämta medicin, bandage och kryckor samtidigt, utan var tvungna att springa tre gånger med lång väntetid imellan) att när jag frågade efter receptet som dom skulle ge mig. Så halvt dumförklarar dom mig och säger att den har skickats elektroniskt till apoteket. När jag frågar vart apoteket ligger och om dom har öppet dagen efter när det är söndag så dumförklarar dom mig igen och säger att jag ska till ica maxi för att få min medicin.

Det pratades typ fyra gånger under min vistelse där, att jag bor i norge. Varför kan dom då inte berätta för mig på en gång att jag inte ska leta efter ett apotek, utan att det ligger i en matbutik. Och den matbutiken ligger en bit bort från centrum också. Idioter!!


Jag nämnde ju väntetid..

Självklart så förstår jag att det är stressigt på ett sjukhus, särskilt när det skärs ner på personal hela tiden. Och akuten är det ju alltid väntetid på.. Men jag hann se två andra patienter under tiden jag var där och åkte omkring i korridorerna. Och det satt sån 8 personer i någon form av personalrum, mestadels av de 2,5 tim jag var där.

Personalen ska absolut få rast. Men måste alla ta den samtidigt? Nu vet jag ju inte om dom satt och pratade om viktiga ting där inne. Men när dom samtidigt är otrevliga mot mig så höjs irritationsfaktorn ganska mycket, på minsta lilla ting.



När jag sen skulle hämta ut medicinen på apoteket så fick jag ju problem igen pga att jag itne bor i Sverige längre. Han i kassan fann oxå den näst sista adressen och ville använda den. Varför kommer inte min sista adress upp nånstans? Min post lyckades ju komma dit!

Jag fick iaf medicinen och när jag frågade om det var varningstriangel på den, så kände jag mig återigen korkad. För varningstriangeln togs tydligen bort för flera år sen. Då när jag berättade vilken medicin jag tar till vardags och frågade om det var ungefär det samma, så visade det sig att den absolut inte var lika stark. Men han i kassan skulle ändå halvt skryta om vad det var för medel i den och att man måste vara försiktig och ting pga att den var så stark.. Jag tror han gillade sitt jobb faktist =) , för det var bara två före mig i kön och ändå fick jag vänta i närmare 20 minuter. Han gillade att prata med sina kunder, han försökte ju att prata väldigt länge med mig också.


Så även om jag först var irriterad (skyller på värken i benet), så blev jag ändå lite glad av att se någon gilla sitt jobb och vara trevlig mot folk. âven om det tog onödigt lång tid!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mijje - 18 december 2011 14:00

När köket var tömt, blev det dax för att spackla alla hål överallt.. Nu var det inte alla som fastnade på bild. Lite synd då ena hörnet var helt borta.. Nu har vi spacklat nytt hörn då. =)     Den här sidan hade vi spisen på. Där kaklet satt...

Av mijje - 17 december 2011 14:30

Vårt vardagsrum har ju varit överfullt av nytt kök och vitvarer. Så har inte tagit fram något julpynt. Men bestämde mig ändå lagom till 1:a advent, att fixa en liten gran och en ljusstake. =)     Hade ingen kruka som passade, så det ser ju li...

Av mijje - 16 december 2011 16:00

När jag började med mina gröna pulver före frukosten, så kände jag att jag fick mer energi om dagarna.. Nu sista tiden har jag ju inte alls haft energi, och fått dåligt immunförsvar igen (har varit väldigt dålig sista veckorna). Men så kom jag å ...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Skapa flashcards