Alla inlägg den 3 november 2011

Av mijje - 3 november 2011 06:15

Gårdagens kurs på IHC handlade om ernæring. Men jag känner inte att det gav mig något.

Kursledaren pratade mest om att man ska välja produkter med mindre fett i. T.ex mager ost ist för vanlig. kesella istället för creme fraiche, osv..

Och ända tillskottet man skulle ta var fiskolja med a- och d-vitaminer. Resten ska man få i sig genom maten.

Fick också veta att konstgjort socker var absolut inte farligt att ta. Det var helt okej att äta det, så länge du höll dig till samma mängd som du hade gjort med vanligt socker. (?)

Något nytt för mig var att ketchup var supernyttigt, om man inte räknade med sockerinnehållet.. Så om man inte tyckte om vanlig tomat, så var ketchup ett superbra alternativ. Och ju mer behandlat tomaten har blivit, desto nyttigare blir den. (?????)

Jag försökte fråga lite om supermat, eftersom jag fått väldigt stort intresse av det. Men det var bara dumt enligt henne. För "man ska veta vad man stoppar i sig". Men jag tänker lite sån att det står ju vad saker och ting innehåller. Och menar då att kokosvattnet jag beställer, ger mig mer fakta om vad det innehåller, än alla olika yoghurtar som hon sa att vi skulle dricka. Och ketchup! Det innehåller ju en massa konstiga ting!

Vet du vad alla namnen på innehållsförteckningar betyder? Det gör iaf inte jag!


Kokosolja var också superdåligt att stoppa i sig. Jag berättade lite om det jag har läst om kokosolja, men det var hon inte intresserad i, utan hon sa att margarin var det bästa att steka ting i. Supermat var lureri enligt henne.

Men jag vet inte jag. Hon var väldigt sån att man skulle räkna kalorier och produkter med konstgjort socker och mindre fett i. Och var inte öppen för andra tankesätt. Det kändes som att vi var lite på "fatcamp". Även fast hälften av dom som var där, inte alls var överviktiga.

Så att vara på den kursen känns faktist helt onödigt för mig. Tror faktist de flesta andra som var där, också kände att hon var lite speciell. Alla vet väl att det är bra och välja sundare alternativ. Det var ju inte därför vi var där. Jag hade iaf fått en helt annan uppfattning. Att vi skulle få veta mer info om olika matvarer och vad det gör med kroppen. Att om man t.ex hade vissa problem så skulle man undvika för mycket av en viss ting, och kanske tänka på att börja äta en mer av en annan ting.

Inte att hon ska sälja vissa varumärken när det gäller "bra mat".

Så kör nog mitt egna race ändå. Och fortsätter med supermat som jag faktist känner ger mig något. âven om det var något som hon absolut inte höll med om.


Allt var ju inte negativt. Vi pratade en del om vätska och hur viktigt det var att dricka speciellt när vi tränade. Och det håller jag såklart med om. Men helheten av kursen ser jag inte som något nyttigt för mig egentligen.

Av mijje - 3 november 2011 00:21

Snart har vi köp och beställt allt till köket, äntligen!!

Skåpen har redan kommit hem och tar upp en stor del av vardagsrummet nu. Men allt ligger ju flatpackat i kartonger iaf. Vi har också beställt vitvaror. Köpte mig även en juicepress. Så imorse invigdes den då vi gjorde juice på apelsin, annanas och äpple. Supergott!!

Vi har också bestämt oss för vilken färg vi ska ha på väggarna, och vilket golv vi ska ha. Blev ett helt annat golv än vad vi först tänkte. Det är fliser då. Men ganska coola faktist. Känslan jag fick var att det inte är många som vågar ha den sortens golv. Jag får ta en bild sen när vi har lagt det.

Men vi väntar tills vi får vitvarena innan vi börjar göra något. Och dom kommer inte förräns om 1,5-2 veckor. Bänkskivor har vi också valt ut nu. Men inte köpt in än. Men det är också något vi kan vänta lite med. För det finns på lager har vi fått reda på, likadant med golvet. =)

Så snart äntligen börjar vi här hemma!! =) Känns skönt att vi iag har börjat köpa ting och äntligen fått bestämt allt som vi ska ha! =)


Ovido - Quiz & Flashcards