Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Den där bilen..

Av mijje - 14 oktober 2011 06:30

Ja.. Vi köpte ju bil på auktionen i söndags..

Det är riktigt skönt att ha bil! Har saknat det otroligt mycket! Men jag blev riktigt förbannad i måndags när vi hade åkt lite i den.

Minuset med att köpa bil på auktion är ju att du inte kan testköra den. Men de skriver ju alltid ut när det är några "synliga" fel på bilarna.

Bilen vi köpte har en del fel!


Det borjade med att inga fönster gick att öppna. Och att bakfönstrena faktist åkte ner av sig själv när vi körde. Men eftersom det regnade så jäkligt i söndags. Så valde vi att plasta igen luckorna och vänta till dagen efter.

Så på månadgen öppnade vi upp dörrarna för att kolla elhissarna. Vet inte hur vi lyckades, men de bakre fönstrena fungerar nu. Men bara med kontrollen från förardörren. Så sitter man i bak, kan man inte öppna fönstret själv. Jaja, det går att få ner iaf.

Men de främre elhissarna gick itne att fixa just då. För vajern hade rostat sönder på bägge. Och på förarsidan så är "kabeln" som vajern går i, också sönderrostad.

Jag tycker det är ett synligt fel, när inga fönster går att öppna!


Ena bakdörren gick heller inte att låsa. Men eftersom det inte är några synliga låsknappar, (man kan bara låsa med fjärrnyckeln) så märkte vi det inte på en gång. Så dörren har liksom stått olåst.

I handboken till bilen, så stog det att man kunde skruva på ett ställe på kanten av dörren för att låsa den helt. Eller halvt egentligen, för man ska fortfarande kunna öppna den inifrån. Men utifrån är den låst. Så vi gjorde det! DUMT!!

För nu går det inte att öppna dörren alls! Den reagerar inte ens när vi försöker. Jag har försökt pilla lite med handen där i. Men den låsgrejen sitter inne i en jäkla box som absolut inte går att öppna ju.


Det blinkar också någon bild i displayen som jag tror betyder att vi måste skifta olja. Men det ska man göra på alla bilar, helst en gång per år tror jag, om man kör sån vanligt med den. Så den grejen är ju okej, och sånt man får räkna med.


Men så skriker det från ena däcket typ. Och raspar. Jag tror det är nån bromskloss/skiva.. Jag kan ju verkliegn ingenting om bilar ska jag säga! Men det låter extra mycket när man bromsar. Och ibland har man turen att ljudet försvinner efter en bromsning, men så bromsar man några gånger till, så kommer det tillbaka.


Så vi ska lämna in bilen till en väns pappa. Så får han kolla på den och se vad kalaset kostar. När vi fick alla papper på bilen så fick vi också en massa kvitton på olika reperationer. Jag har inte orkat kolla igenom dom än. Men om bilen ska strula så jälka mycket. Så tror jag nog att vi säljer den vidare till någon som kan mer om bilar och gillar att meka. För varken jag eller sambon kan något. Jag vill väldigt gåarna lära mig mer om "bil och meking". Men tror nog att jag isf ska gå för en som folk rekommenderar till nybörjare.

Men först och främst ska vi se vad bilen kostar att laga, och om det är mer problem med den än vad vi upptäckt..


Saknar mina gamla bilar just nu! Har haft en lite ford och en stor volvo. Men jag råkade ta död på båda. =( Därför jag är så rädd för att sitta bakom ratten nu. Mår dåligt även som passagerare. Men det är sånt jag jobbar med att övervinna.

Jag har ju kört den nya bilen två gånger. Och jag kommer fortsätta jobba med körningen.

Jag har ju varit med i tre krockar då jag själv har kört. Så kanske inte så konstigt att jag tycker det är obehagligt.

Den första var med ett rådjur. Sex dagar efter att jag tog körkort. Andra gången var verkligen helt klart mitt egna fel. Då jag fick sladd i snön och voltade i ett dike. Tredje gången kan jag inte säga att det var mitt fel. Då jag körde på huvudled och det kommer en person från höger som har väjningsplikt och stannar, men sen väljer att köra ut helt plötsligt, då hon "glömde" att kolla åt vänster.


Jaja.. får se hur det går med nuvarande bilen..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mijje - 18 december 2011 14:00

När köket var tömt, blev det dax för att spackla alla hål överallt.. Nu var det inte alla som fastnade på bild. Lite synd då ena hörnet var helt borta.. Nu har vi spacklat nytt hörn då. =)     Den här sidan hade vi spisen på. Där kaklet satt...

Av mijje - 17 december 2011 14:30

Vårt vardagsrum har ju varit överfullt av nytt kök och vitvarer. Så har inte tagit fram något julpynt. Men bestämde mig ändå lagom till 1:a advent, att fixa en liten gran och en ljusstake. =)     Hade ingen kruka som passade, så det ser ju li...

Av mijje - 16 december 2011 16:00

När jag började med mina gröna pulver före frukosten, så kände jag att jag fick mer energi om dagarna.. Nu sista tiden har jag ju inte alls haft energi, och fått dåligt immunförsvar igen (har varit väldigt dålig sista veckorna). Men så kom jag å ...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Ovido - Quiz & Flashcards