Alla inlägg den 14 oktober 2011

Av mijje - 14 oktober 2011 06:30

Ja.. Vi köpte ju bil på auktionen i söndags..

Det är riktigt skönt att ha bil! Har saknat det otroligt mycket! Men jag blev riktigt förbannad i måndags när vi hade åkt lite i den.

Minuset med att köpa bil på auktion är ju att du inte kan testköra den. Men de skriver ju alltid ut när det är några "synliga" fel på bilarna.

Bilen vi köpte har en del fel!


Det borjade med att inga fönster gick att öppna. Och att bakfönstrena faktist åkte ner av sig själv när vi körde. Men eftersom det regnade så jäkligt i söndags. Så valde vi att plasta igen luckorna och vänta till dagen efter.

Så på månadgen öppnade vi upp dörrarna för att kolla elhissarna. Vet inte hur vi lyckades, men de bakre fönstrena fungerar nu. Men bara med kontrollen från förardörren. Så sitter man i bak, kan man inte öppna fönstret själv. Jaja, det går att få ner iaf.

Men de främre elhissarna gick itne att fixa just då. För vajern hade rostat sönder på bägge. Och på förarsidan så är "kabeln" som vajern går i, också sönderrostad.

Jag tycker det är ett synligt fel, när inga fönster går att öppna!


Ena bakdörren gick heller inte att låsa. Men eftersom det inte är några synliga låsknappar, (man kan bara låsa med fjärrnyckeln) så märkte vi det inte på en gång. Så dörren har liksom stått olåst.

I handboken till bilen, så stog det att man kunde skruva på ett ställe på kanten av dörren för att låsa den helt. Eller halvt egentligen, för man ska fortfarande kunna öppna den inifrån. Men utifrån är den låst. Så vi gjorde det! DUMT!!

För nu går det inte att öppna dörren alls! Den reagerar inte ens när vi försöker. Jag har försökt pilla lite med handen där i. Men den låsgrejen sitter inne i en jäkla box som absolut inte går att öppna ju.


Det blinkar också någon bild i displayen som jag tror betyder att vi måste skifta olja. Men det ska man göra på alla bilar, helst en gång per år tror jag, om man kör sån vanligt med den. Så den grejen är ju okej, och sånt man får räkna med.


Men så skriker det från ena däcket typ. Och raspar. Jag tror det är nån bromskloss/skiva.. Jag kan ju verkliegn ingenting om bilar ska jag säga! Men det låter extra mycket när man bromsar. Och ibland har man turen att ljudet försvinner efter en bromsning, men så bromsar man några gånger till, så kommer det tillbaka.


Så vi ska lämna in bilen till en väns pappa. Så får han kolla på den och se vad kalaset kostar. När vi fick alla papper på bilen så fick vi också en massa kvitton på olika reperationer. Jag har inte orkat kolla igenom dom än. Men om bilen ska strula så jälka mycket. Så tror jag nog att vi säljer den vidare till någon som kan mer om bilar och gillar att meka. För varken jag eller sambon kan något. Jag vill väldigt gåarna lära mig mer om "bil och meking". Men tror nog att jag isf ska gå för en som folk rekommenderar till nybörjare.

Men först och främst ska vi se vad bilen kostar att laga, och om det är mer problem med den än vad vi upptäckt..


Saknar mina gamla bilar just nu! Har haft en lite ford och en stor volvo. Men jag råkade ta död på båda. =( Därför jag är så rädd för att sitta bakom ratten nu. Mår dåligt även som passagerare. Men det är sånt jag jobbar med att övervinna.

Jag har ju kört den nya bilen två gånger. Och jag kommer fortsätta jobba med körningen.

Jag har ju varit med i tre krockar då jag själv har kört. Så kanske inte så konstigt att jag tycker det är obehagligt.

Den första var med ett rådjur. Sex dagar efter att jag tog körkort. Andra gången var verkligen helt klart mitt egna fel. Då jag fick sladd i snön och voltade i ett dike. Tredje gången kan jag inte säga att det var mitt fel. Då jag körde på huvudled och det kommer en person från höger som har väjningsplikt och stannar, men sen väljer att köra ut helt plötsligt, då hon "glömde" att kolla åt vänster.


Jaja.. får se hur det går med nuvarande bilen..

Av mijje - 14 oktober 2011 00:36

I måndags så var det äntligen dags för att starta min behandling på hälsocentret. =)

Vi startade med ett info-möte där vi fick reda på lite mer om vad som kommer att ske där. Och vi fick berätta lite snabbt för de andra, varför vi var där.

Vi fick också schema för första veckan, som mest går ut på att träffa de olika personerna som kommer jobba med oss.

Så i tisdags åkte jag tillbaka för att träffa fysioterapeuten. Och fick rabbla upp allt det samma som jag berättat för alla andra jag har fått träffa. Och hon kom bl.a fram till att det måste göras mera blodprover på mig. Så har nu fått lämna mina journaler dit. Så får vi se vad dom gör.

Idag var jag ju där för att träffa coachen. Hon ska väl fungera som psykolog om jag förstått det rätt. För varje vecka ska man ha ett individuellt möte med henne, där man får prata av sig, och även gå igenom veckan som har varit. Hon har tydligen gått flera kurser när det gäller "lightning process" eller vad det heter. Jag är väldigt osäker på namnet. Men det är något som många med ME och fibromyalgi går på. Så hon ska lära ute det hon kan inom det, till mig och en annan i min grupp. Det ser jag verkligen framemot.

Imorn ska jag på min första träning där. Och både coachen och fysioterapeuten har sagt till mig att jag absolut inte ska känna press på träningarna. För klarar jag inte allt så är det bara så. Och att min situation tydligen var speciell. Att när jag mår för dåligt så får jag bara avbryta och åka hem om jag vill.

På ett sätt känns det ändå bra att veta om det. Att dom förstår och inte vill bränna ut mig. Men samtidigt är det inte kul att få höra att jag kanske inte klarar av allt som ska göras.

Egentligen ska timmarna där vara så pass uppdelat så att man helst tar en "sak" per dag. Men nästa vecka ska jag bara dit tre dagar, men går fortfarande på fem olika "saker". För dom ville inte tvinga dit mig för mycket. Med tanke på att det tar mig 1 timme att åka dit. Så då ska vi testa och se om jag klarar av att vara där 4-5 timmar per gång. Då en "sak" består av ca två timmar.


Jag hoppas verkligen att hälsocentret är grejen för mig! Att jag blir bättre av att gå där! Det är ju så mycket olika ting på samma ställe. Och jag kommer ju ha fullt upp närmsta månaderna där. Jag har ju egentligen inte fått nån ordentlig hjälp tidigare. Fysioterapeuten jag gick till tidigare lyssnade inte på vad jag sa. Och jag fick göra samma övningar som andra personen som inte led av samma sak som mig.

Och på manuell terapi skedde det inte så mycket egentligen.

Så det känns ändå bra nu på det nya stället. Men det är ju också bara första veckan. Jag har varit positiv i början, tidigare också..


Håll tummarna! ;)


Ovido - Quiz & Flashcards