Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

restaurangjobb

Av mijje - 18 juni 2011 13:08

Nu när jag sitter och ser min kompis jobba, så kommer jag på mig själv att faktist sakna att jobba ordentligt. Jag har jobbat inom restaurangbranschen i tio år ca. Har prövat på många olika restauranger. Allt från grillkök till fina fancy restauranger. Har även jobbat i kommunkök.
Det allra roligaste stället jag jobbade på, var nog en liten familjeägd restaurang i skogen. Dom hade frigående kossor som sprang omkring runt gården. Det var tack vare en kompis som jag fick jobb där. Hon hade växt upp den familjen som grannar.
Vi hade inte många rätter på menyn. Men var alltid fullbokade varje helg.
Inomhus var det väl 80 sittplatser, och ute hade vi nog runt 120 tror jag.

Oftast så var det bara jag och min kompis som jobbade som serivitriser. Och så hade vi tre kockar och ibland två tonåringstjejer som diskhjälp. Fastän vi bara var två som serverad, så funkade det bra ändå. Vi gick ju restaurangskolan tillsammans i gymnasiet, så vi hade ju samarbetat ihop i flera år. Vi viiste hur den andre jobbade och det var aldrig några problem. Ibland när vi skulle ha "finare" kvällar så hade vi en extra servitris. Men vi använde henne som en vinkännare istället. Så hon gick mest runt bland borden och berättade vilka viner som passade till vilken mat. Hon hade ju vin som en hobby. =)
Jag saknar faktist att jobba där. Det var inte bara servering jag höll på med. På dagtid och dom dagarna vi hade stängt, så hjälpte jag till med att förbereda maten. Stog och strimlade upp kött, eller packade matlådor till den lilla butiken dom hade. =)


Sen finns det ju dom ställena där jag har slitit som fan och svurit många hundratals gånger för att jag inte gillat läget.
T. ex på ett ställe där jag jobbade som servitris på dag- och kvällstid, och bartender på natten.
Man kunde lätt börja passaet vid 12-tiden på dagen, och inte vara klar förräns vid fyra på natten. Cheferna var aldrig villiga till att jobba själva. Och när dom väl gjorde det så ringde dom efter nån timme och sa att man var tvungen att komma fem timmar tidigare på jobb, för dom själva ville gå hem.
Enligt ryktena som går nu, så går det väl ganska illa för dom nu. Ingen personal stannar speciellt länge och gästerna har slutat komma.
Jag personligen hoppas att de får stänga snart. När mattilsynen kommer så får dom alltid anmärkningar. Men på nåt märkligt sätt så får dom alltid fortsätta att hålla öppet.

Efter att ha jobbat där så går jag aldrig mera dit och äter. Nu har dom väl bytt kökspersonal. Men dom som jobbade där samtidigt som mig var väl inte den mest hygieniska. Sen att ena chefen går och röker inne i köket är väl inte så speciellt positivt..

Vi hade faktist ett rökrum för personalen där. Det var ett litet rum mellan köket och kylerummet. Och dörren in till köket stog ju alltid öppet. Ganska äckligt när man tänker på det.

Där jag jobbar nu är det ganska bra. Om man jämnför med andra ställen jag varit på. Allt kan ju alltid förbättras. Men framförallt hygienen är ju viktigast. Och den är helt klart godkänd där. =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mijje - 18 december 2011 14:00

När köket var tömt, blev det dax för att spackla alla hål överallt.. Nu var det inte alla som fastnade på bild. Lite synd då ena hörnet var helt borta.. Nu har vi spacklat nytt hörn då. =)     Den här sidan hade vi spisen på. Där kaklet satt...

Av mijje - 17 december 2011 14:30

Vårt vardagsrum har ju varit överfullt av nytt kök och vitvarer. Så har inte tagit fram något julpynt. Men bestämde mig ändå lagom till 1:a advent, att fixa en liten gran och en ljusstake. =)     Hade ingen kruka som passade, så det ser ju li...

Av mijje - 16 december 2011 16:00

När jag började med mina gröna pulver före frukosten, så kände jag att jag fick mer energi om dagarna.. Nu sista tiden har jag ju inte alls haft energi, och fått dåligt immunförsvar igen (har varit väldigt dålig sista veckorna). Men så kom jag å ...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Ovido - Quiz & Flashcards