Alla inlägg den 18 juni 2011

Av mijje - 18 juni 2011 13:08

Nu när jag sitter och ser min kompis jobba, så kommer jag på mig själv att faktist sakna att jobba ordentligt. Jag har jobbat inom restaurangbranschen i tio år ca. Har prövat på många olika restauranger. Allt från grillkök till fina fancy restauranger. Har även jobbat i kommunkök.
Det allra roligaste stället jag jobbade på, var nog en liten familjeägd restaurang i skogen. Dom hade frigående kossor som sprang omkring runt gården. Det var tack vare en kompis som jag fick jobb där. Hon hade växt upp den familjen som grannar.
Vi hade inte många rätter på menyn. Men var alltid fullbokade varje helg.
Inomhus var det väl 80 sittplatser, och ute hade vi nog runt 120 tror jag.

Oftast så var det bara jag och min kompis som jobbade som serivitriser. Och så hade vi tre kockar och ibland två tonåringstjejer som diskhjälp. Fastän vi bara var två som serverad, så funkade det bra ändå. Vi gick ju restaurangskolan tillsammans i gymnasiet, så vi hade ju samarbetat ihop i flera år. Vi viiste hur den andre jobbade och det var aldrig några problem. Ibland när vi skulle ha "finare" kvällar så hade vi en extra servitris. Men vi använde henne som en vinkännare istället. Så hon gick mest runt bland borden och berättade vilka viner som passade till vilken mat. Hon hade ju vin som en hobby. =)
Jag saknar faktist att jobba där. Det var inte bara servering jag höll på med. På dagtid och dom dagarna vi hade stängt, så hjälpte jag till med att förbereda maten. Stog och strimlade upp kött, eller packade matlådor till den lilla butiken dom hade. =)


Sen finns det ju dom ställena där jag har slitit som fan och svurit många hundratals gånger för att jag inte gillat läget.
T. ex på ett ställe där jag jobbade som servitris på dag- och kvällstid, och bartender på natten.
Man kunde lätt börja passaet vid 12-tiden på dagen, och inte vara klar förräns vid fyra på natten. Cheferna var aldrig villiga till att jobba själva. Och när dom väl gjorde det så ringde dom efter nån timme och sa att man var tvungen att komma fem timmar tidigare på jobb, för dom själva ville gå hem.
Enligt ryktena som går nu, så går det väl ganska illa för dom nu. Ingen personal stannar speciellt länge och gästerna har slutat komma.
Jag personligen hoppas att de får stänga snart. När mattilsynen kommer så får dom alltid anmärkningar. Men på nåt märkligt sätt så får dom alltid fortsätta att hålla öppet.

Efter att ha jobbat där så går jag aldrig mera dit och äter. Nu har dom väl bytt kökspersonal. Men dom som jobbade där samtidigt som mig var väl inte den mest hygieniska. Sen att ena chefen går och röker inne i köket är väl inte så speciellt positivt..

Vi hade faktist ett rökrum för personalen där. Det var ett litet rum mellan köket och kylerummet. Och dörren in till köket stog ju alltid öppet. Ganska äckligt när man tänker på det.

Där jag jobbar nu är det ganska bra. Om man jämnför med andra ställen jag varit på. Allt kan ju alltid förbättras. Men framförallt hygienen är ju viktigast. Och den är helt klart godkänd där. =)

Av mijje - 18 juni 2011 10:49

Igår reste jag 25 mil norrut för att hälsa på en kompis. Åker hem imorn igen.
Jag har bott på den här orten i nästan tre år förrut. Känns lite konstigt att vara tillbaka, är väl ett år sen som jag var här sist. Det var då jag flyttade härifrån.
När jag klev av bussen igår på eftermiddagen, så var första stoppet mitt gamla jobb. Det var ganska kul att få träffa de gamla kollegorna. Och extra kul att berätta för chefen att jag har klättrat en hel del på stegen på nya jobbet. =) Visst, jag hade ändå en ganska bra tjänst när jag jobbade hos han också. Men han ville inte ta mig högre upp. Och så fort jag bytte jobb, så började jag klättra direkt. För den nya chefen såg mer i mig än vad han någonsin gjort..
På kvällen sen så slappade jag mest bara av. Gick en liten kort promenad genom centrum. Men där var det ju dött. Haha.. Det är ju en vinterort med stora långa skidbackar. Så på sommaren försvinner alla turister, å så är det bara några få tusen personer kvar här i kommunen. Och de flesta rymmer väl iväg på semester den större delen av sommaren.


Idag blir det cafe-häng större delen av dagen. Min kompis jag bor hos jobbar nämligen på det cafeet som är populärast här. Så jag tänkte ta en chill dag och bara sitta här och dricka kaffe och leka med datan. Förväntar mig att det kommer ramla in känt folk som jag kan kackla lite med under dagen. Brukar vara så. =)



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards