Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av mijje - 25 augusti 2011 23:07

Mitt i allt bakande, så tog jag mig en pause. Kakerna skulle ju ändå stå en stund i frysen och stelna innan sista lagret skulle på.

Men när jag satt mig ner för att slappna av, så fick jag extremt ont i foten (igen).

Jag får alltid ont i den när jag har gått en del.

Men idag var det illa. Oftast brukar jag kunna stödja på den lite iaf. Men nu gick det inte. Jag kunde knappt röra på den. Det föll t.o.m några tårar av smärta.. :(

Så det blev en ganska lång paus på soffan och sambon tvingade i mig en jäkla massa smärtstillande.

Nu är iaf foten lite bättre, jag kan gå på den. Men det gör fortfarande skitont.


sista lagret på kakerna är också klara.

Men jag vet inte om jag är så nöjd med resultatet än. Eller alla lager smakade jättegott.

Men tror nog att jag skulle haft tjockare lager på både nr 1 och 3.

Men snart är kakerna helt klara. Och då ska vi provsmaka, sambon och jag.

Och så har jag såklart tagit en massa bilder den här gången. Funderar på att vara duktig och skriva ut hela receptena här på bloggen, med bilderna.

Men det beror på om dom blir godkända förståss. ;)


Jag tog även bort lite av chokladsmeten för att göra några flera chokladbitar. Den här gången valde jag att smaksätta det med krossad bokvete och massa kokos.

Bild och recept kommer på det också sen. =) För den har jag redan provsmakat och godkänt! ;)



Av mijje - 25 augusti 2011 15:16

Nu står kakaon (smör + massa) i ugnen och smälter. Tar lång tid, men mer säkert på att inte överstiga temperaturen för "rå mat".

Men så kom jag på att det kommer ju stelna till jättehårt. Måste ju ha i nåt för att mjuka upp det. Har tänkt att ha i kokosolja. Men funderar på om jag kanske måste ha i dadlar eller solrosfrön (eller kanske båda) också. För att mjuka/lufta upp det hela..


Om man är allergisk mot nötter, är man då allergisk mot kokos också?


Jag menar: Det heter ju kokosNÖT, men det är ju egentligen inte en nöt. Och kan man äta choklad, som ofta kommer i kontakt med nötter, så borde man väl kunna äta kokos?? Hm..

Jag får chansa och hoppas på att den omtalande personen kan äta mina kakor. Jag ska ju göra vanlig tårta också. Och den är nöt- och chokladfri. =)

Av mijje - 25 augusti 2011 14:00

Det gick ganska bra på hälsosentret idag.

Jag fick träffa en psykolog som förklarade mer om vad dom gör där. Och så frågade hon mig om hur jag mådde på alla tänkbara sätt.

Hon skulle nämligen vurdera om jag var rätt material för att gå där. Kravet är nämligen att jag ska vara tillbaka 100% på mitt gamla jobb, inom 18 veckor.

Så då ska jag öka med 20-25% jobb, varje månad. Det är ca 4 månader som man går där.

Men tyvärr så var psykologen lite fundersam på om jag skulle klara det. Så Nästa vecka ska jag tillbaka dit för att först träffa en läkare på måndagen, och på tisdagen ska jag tillbaka till psykologen för ytterliggare en vurdering.

Fick även fylla i en massa fråge-papper som hon ska kolla igenom sen till nästa gång.


Vad händer om jag inte får gå där?

Hur kommer det kännas att få höra: -Nej, du är inte välkommen, för du kommer inte vara frisk om fyra månader!

Nej fy! Positiva tankar!!!!


Nu ska jag ut i köket och börja baka inför imorn. Jag har absolut ingen lust. Vill lägga mig på soffan och dega framför några filmer.

Men bakar jag inte nu, så kommer det inte bli gjort alls idag. Får bara bita tag i det sura äpplet!

Den här gången ska jag iaf komma ihåg att ta bilder! =)

Har bestämt mig för att göra tre olika raw-kaker. Men jag för dom i en massa muffinsformar. Perfekt till infrysning sen. =)

Av mijje - 25 augusti 2011 08:33

Urk! Jag mår illa idag också. Hade planerat att ta tunnelbanan en timme för jag skulle va på hälsocentret. Ifall jag skulle behöva gå av några gånger för att få luft. Mrn som jag mår nu, så blir det taxi. Å det tar typ en halvtimme dit med bil. Iaf nu på morgonen när drt är en massa kö. :( ska försöka ta tunnelbanan hem sen istället. När jag inte behöver passa en tid. Nu ska jag försöka få i mig mina tabletter, å sen drar jag. Får sitta med en påse i väskan sen, ifall olyckan skulle inträffa..

Ovido - Quiz & Flashcards