Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av mijje - 24 augusti 2011 23:08

Ja, så blev man helt svimfärdig i duschen ikväll igen. I genomsnitt var tredje gång jag står i duschen så svartnar det för ögonen å suset kommer till öronen.

Är så trött på det här nu.

Vill kunna ta en långsam dusch ju! Inte snabba ryck hela tiden å knappt få ur balsamet innan jag måste slänga mig ner på golvet.


Jag hoppas så stenhårt nu på att hälsocentret ska kunna hjälpa mig till en bättre vardag. Blir spännande att få komma dit imorn bitti. =)


Av mijje - 24 augusti 2011 20:35

Sitter å planerar inför bakandet till fredag. Jag har lovat sambon att han ska få en vanlig tårta med jordgubbar och banan. Men jag vill ju även göra en raw-kaka.

Problemet är ju att jag ska göra den utan nötter. Och än så länge har jag inte funnit nåt spännande recept.

Så det blir till att slänga ihop lite grejer och hoppas på att det blir bra. Därför måste jag göra det redan imorn, för att se om den blir godkänd.

Funderingarna går nu till smakerna.

Jag vill absolut pröva med ananas. Då vi har en ganska stor en liggandes i köket. Men vad passar till ananas? Jag funderade på jordgubbar och choklad. Eller blir det hel fel?

Vill gärna ha tre olika lager. Och choklad älskar jag. Så det vill jag såå gärna ha.

Men just det där med frukt och bär.. Vill göra nåt som inte alltid görs.

Får testa en minibit imorn med ananas, jordgubb och choklad. Funkar det inte så byter jag ut dom. Kanske choklad, hallon och banan?

Det är ju tur att tårtan är färdigplanerad iaf. Sambon visste exakt vad han ville ha. =)

Jag tycker det är jätteskoj att baka tårtor. Gärna ska det vara format till nåt, och massa pynt.

Men han ville bara ha en vanlig en med lite vaniljekräm och sen grädde och kiwi på toppen. =)



Av mijje - 24 augusti 2011 11:56

För en liten stund sen fick jag ett samtal från hälsocentret.

JAG HAR KOMMIT IN NU! Jag var nästa man på listan, men imorn hade dom en avbeställning. Så då fick jag den tiden. =)

Om jag förstod det rätt så ska jag dit på ett samtal i ca 1.5 timme. För att gå igenom varför jag är där och vad jag behöver hjälp med.

Uselt bara att jag måste åka tunnelbana dit i en halvtimme typ. Har inte kommit över rädslan om att kräkas än.

Men det ska nog gå bra! Jag får starta hemifrån ganska tidigt. Så kan jag hoppa av och ta mig frisk luft när det blir jobbigt.

Jag är så otroligt glad att jag ska få komma dit nu.

I maj hade nav tydligen sökt in mig dit. Och 1 juli fick dom ju svar om att jag stog i kö. Och först idag fick jag samtal om att få komma dit.

Och då hade nav sökt mig som "haster-patient". Alltså att mitt ärende brådskade, pga att jag skulle hinna gå klart där innan jag varit sjukskriven i ett år.

Undrar hur länge folk får vänta i vanliga fall då?


Av mijje - 24 augusti 2011 10:11

Ända sen i våras då min dåvarande saksbehandlare på Nav frågade om jag var intresserad av en omskolering, så har jag gått och tänkt över det. Och jag känner att jag vill börja studera. Men sen är frågan: Vad kan jag jobba som?

Jag kan ju inte ha ett stressfullt jobb. Och helst ska det vara stillasittandes. Det bästa vore om jag kunde jobba hemifrån.

Vad kan jag då jobba som?

Jag måste ju få in pengar för att kunna leva.


Innan jag blev dålig så har jag alltid haft jobb med mycket stress och spring. Det är väl ett jobb som var varierat servitris och receptionist, på ett hotell. Men receptionen satt man bara i på kvälls/nattetid efter att middagsservering var avslutad. Då satt man i receptionen ifall man hade gäster i baren. Men då hade man redan sprungit runt i några timmar som servitris.

Jag har aldrig sett mig själv i framtiden med ett stillasittandes jobb.


Jag vet inte heller vad jag vill studera. Eller det finns en del kurser som jag vet att jag vill ta. Men jag måste tänka realistiskt också. Kommer jag ha användning för det i ett framtida jobb? Kommer jag kunna ha de jobben?


Har också alltid drömt om att ha ett eget företag. Jag har jobbat inom restaurang med baktanken om att ha ett eget cafe/bar/restaurang. Min nuvarande chef vill ju att jag ska bli assisterande chef på jobbet. Sista steget innan jag blir helt redo för ett eget företag.

Men nu har den drömmen gått i kras. Jag känner att jag inte kommer kunna bli assisterande där. Det som känns mest jobbigt är att hon vill inte sluta tro på att jag kommer komma tillbaka. Så hon håller den platsen till mig fortfarande. Fast jag egentligen skulle ha fått den i början på sommaren. Jag har vetat om det sen i vintras. Men nu när hösten kommer och det blir högsäsong igen, så behöver hon ge den platsen till en annan.

Självklart känns det för jävligt att jag inte kan ta den. Det är ju som sagt sista steget före min dröm.

Så vad ska jag nu drömma om?


På NAV så får man göra tester på vad man kan och borde jobba med. Men eftersom jag fortfarande inte haft något möte där, så har jag fortfarande inte fått göra testet. Då tar dom med sjukdomsbakgrunden, hur troligt det är att man kan jobba 100%, vad man kan jobba som, och personens egna intressen.


Men jag har ju inga intressen längre.. Jag har börjat få upp ögonen för supermat och raw food. Men jag har inte satt igång så mycket än, då jag fortfarande mest läser om det. Andra intressen har jag inte längre.

Jag kan ju bara laga mat, servera och leka bartender. Jag är även utbildad guide. Men inget av de yrkena lockar längre. Jag mår dåligt när jag tänker på det. För tankarna går tillbaka till hur jag mådde sista månaderna innan jag blev sjukskriven. Hur jag kämpade och slet. Och vägrade inse att jag faktist var dålig. Även fast jag mådde så himla kasst.


Ja.. Jobba hemifrån.. Som vaddå?

Jag är ingen bra skrivare, så författare går ju inte.

Konstnär? Nej jag är inte tillräckligt duktig på att måla. Men när jag var yngre så älskade jag att sitta med kolkritor och rita av ting. Men det är inte tillräckligt för att leva på det.


Vad mer kan man göra hemifrån?






Av mijje - 24 augusti 2011 04:31

Jag var svimfärdig å illamående ganska många gånger under dagen som varit. Därför fick jag svårt med att få i mig mat, å det hjälper ju inte direkt.. Efter middagen så somnade jag. Sov några timmar. Men därför är min nattsömn helt borta nu. :( å igår hade jag asjobbig huvudvärk mest hela dagen. Så mina två senaste dagar har varit ganska kassa å slitsamma. Nu ligger jag här i sängen å blir galen för att jag inte får sova. Jag är ju trött! Men råkar jag sova två-tre timmar på dagen ( kan lika gärna vara på kvällen eller förmiddagen), så blir det ingen nattsömn på mig. Mitt huvud vill inte! Får bara somna en gång per dygn, ibland inte ens det. Och högst fyra-fem timmars sömn! Men kroppen vill sova! Jag är så utsliten å tom för energi hela tiden. Jag försöker mig ut på promenader i solen, för att få frisk luft och energi! Men det är svårt. Det värker i hela kroppen när jag går ner för trapperna. När jag kommer ut så skriker kroppen om att få lägga sig på marken å vila. Och jag blir illamående å svimfärdig. Som idag. Vi var ut och skulle beställa soffa. Men jag låg mest ner på en soffa för att inte tuppa av. Å sprang lite till toaletten oxå, då jag flera gånger trodde att jag skulle kräkas. Kunde inte tänka klart, så drt vlev heller ingen beställning på ny soffa. Vi får testa om några dagar igen.. Ursäkta för ett sånt ihopkladdat och fult inlägg. Skriver från min usla mobil..

Ovido - Quiz & Flashcards