Alla inlägg den 15 augusti 2011

Av mijje - 15 augusti 2011 23:05

Igår tänkte jag testa att göra en raw-food-middag.

När jag sett runt på bloggar efter inspiration så har jag ofta sett att många äter rå squash uppskuret som spaghetti. Och har ett slags nöt-mos till.

Så igår var det dags.

Jag använde en squash och tre (ganska små) morötter. Men eftersom jag inte hade något julienne-verktyg (har köpt det idag), så använde jag en vanlig potatisskalare. jorde inget att bitarna blev lite bredare.

Några timmar före middagen hade jag lagt ca 3 dl (räcker gott å väl med 2 dl märkte jag sen) osaltade cashewnötter i blöt. Dessa nötterna sköljde jag sen och la det i min matberedare. Mixade tills det blev små, små bitar och hade i lite vatten. La sedan i mittersta delen av squashen och mer vatten. Sen är det bara att krydda! Låt fantasin bestämma. Jag använde bara salt och citronpeppar.

Eftersom min sambo bara än så länge gått med på att provsmaka lite från min nya kost. Så stektes det bacon till han, så han fick lite mer "matigt". Vi tänkte väl egentligen använda kyckling till han. Men glömde ta fram det ur frysen, på dagen.

Maten blev faktist godkänd. Men nästa gång tänkte jag kanske testa med nån annan nöt, och nå andra krydder. Kanske ska köpa lite näringsjäst först (tror jag det heter på svenska, ingen aning egentligen..). För det ska tydligen ge lite ostsmak på nöt-moset.


 

Av mijje - 15 augusti 2011 22:50

Har du några minuter över??

Gå då gärna in på denna sidan: http://www.godstart.se/om_godstart.php 

I mina ögon ser det otroligt bra ut!!!

Läste om denna sidan igår. Och idag fixade jag den som min startsida!

=)


Av mijje - 15 augusti 2011 22:28

Så blev det äntligen tid till att uppdatera från datan! Tvn har kommit hem nu under kvällen, så sambon kan roa sig med den istället.

Tycker inte om att uppdatera från mobilen, då "byta rad" inte fungerar. Allt blir så ihopkladdat då. =(


Min dag började med att jag drog till läkaren. Efter två sekunders kollande i halsen fick jag höra att jag har "kraftig halsinflammation". Tydligen på båda halsmandlarna. Jag som bara har ont i ena sidan... Men det var också den som hade råkat mest illa ut. Idag har ju värken spridit sig till hela munnen på vänster sida, ända fram till mungipan typ.

Men går nu iaf på penicillin.


Efter läkarbesöket åkte jag och sambon runt för att kolla på soffor. Men vi är nog lite för petiga tror jag. Dom vi finner i rätt storlek (vi har inte den längsta väggen att placera den på) har för "korta" kuddar. Att när man sätter sig ner så blir det som att sitta på en stol. Vi vill att soffan ska ha lite djup, så att man ta upp benen å sitta lite mer avslappnat.

Men med dom som har rätt kuddar, är själva soffan alldeles för stor istället. =(

I ena affären så såg jag en vit skinnsoffa som kostade 40 000. Nedsatt från 47 000. Den såg ju ut som den vi vill ha. Men jag tänkte att det var ett ganska saftigt pris för en soffa. Var bara tvungen att sätta mig ner och pröva om den levde upp till priset.

Jag skulle ALDRIG ha satt mig! Hur och var jag än satt mig, så var den helt underbar!!!! T.o.m sambon höll med mig. Hade jag haft bättre ekonomi och inte tänkt på vad saker och ting kostade, så hade den absolut fått bo hos mig! Om den bytte färg förståss. Vitt vill jag inte!

Men 40 tusen är inte kategori för mig när det gäller soffa. Jag har ju räknat med

20-25 för att få en som jag kan leva lääänge med. Inte en krona mer!

Men vem vet. Skulle den gamla lägenheten säljas för mycket mer än vad vi hoppas på, ja då kanske man kan drömma lite mer om den vita skinnsoffan! ;)


Efter allt soff-letande så blev det till att åka hem och småstäda. Vi fick nämligen sambons lillebror på middagsbesök sen. Han följde även med när vi skulle fixa inför kvällens visning på lägenheten.

Mäklaren är ju superpositiv till att det kommer bli ett bra pris på den.

De flesta lägenheterna i vårat område har gått högt över takst sista tiden. Det var t.ex en tre-rums som såldes för 1.930.000 inte så långt bort från oss. En tre-rums där går vanligtvis för ungefär lika mycket som en fin 1-rums där vi har våran. Det området där lägenheten var, är absolut inte populärt. Våran nuvarande lägenhet är en tre-rums, och den köpte vi för 1,5 milj. Och det området är ett av dom populäraste i den här stads-delen av oslo.

Så det gör ju att vi kan våga hoppas på ett ganska bra pris på våran lilla etta.

Inte 1,9 milj. då. Men iaf mellan 1,2-1,3. Det hade vart helt fantastiskt. Med tanke på att vi inte har ett färdigt badrum, så är det svårt att gissa.

Men vi har tydligen 5 superintresserade personer. Som är helt inställda på att vara med på budrundan som startar imorn. Och så har vi några andra som har skrivit upp sig på listan för att bli uppringda imorn, då dom var osäkra när dom var på visningen, men ändå är intresserade..


Jag har ett eller två inlägg till på g. Men det tar jag senare när jag fått i mig min goda kvällsdryck som jag njuter av just nu. ;)

Ovido - Quiz & Flashcards