Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av mijje - 3 augusti 2011 22:03

Precis som rubriken säger, så läser jag just nu runt på olika bloggar om supermat. Jag gör det ganska ofta, men när det är nåt speciellt jag vill läsa om, så hamnar jag oftast på en norsk blogg. Den tjejen har byggt upp sin blogg superbra! Lätt att finna det man letar efter! Men nu när jag har läst i min supermats-bok så ser jag att hon har kopierat väldigt mycket information. Men oftast är det ju ändå recepten jag sitter å suktar efter.


Men ibland händer det att jag ofta kommer till en annan blogg (som också är norsk). Där det skrivs ner härliga recept. Har suttit nu å kollat en massa dryckes-recept. Bilderna ser helt underbara ut!

Har funnit en dryck på kokosmjölk och kakao, som jag ska tänkte testa imorn. Så nu måste jag frysa in bananer igen. =) Fick även idee där ifrån, att frysa in kokosmjölk som isbitar. Det är ju hur smart som helst! Många gånger har jag tänkt använda liiite kokosmjölk. Men så struntat i det. Onödigt att öppna sån stor förpackning för en matsked har oftast tankarna varit. Men att använda det man vill å resten in i frysen! Supersmart ju!

Den tjejen skriver väldigt många recept med just kokosmjölks-isbitar.

Receptet jag ska testa imorn innheåller vanlig kokosmjölk då. Såg också att det var några ingredienser som jag inte har. Men det byter jag bara ut mot nåt annat spännande.

Får skriva imorn om hur det blev. =)

Av mijje - 3 augusti 2011 20:45

Idag när jag var borta och fick mitt hår fixat, så ramlade det in ett meddelande på telefonsvararen. Det var från det nya läkarkontoret jag går till.

Det är nämligen så att min gamla läkare inte vill lämna ut min journal till dom. Och jag måste kontakta han själv för att få den. Eller sända ett signerat brev där jag ger dom fullmakten till att hämta in det. Dom har försökt att få min journal i typ en månads tid nu. Och detta var min gamla läkares svar till dom nu.


Grejen är den att JAG faktist har frågat min gamla läkare om en kopia på min journal. Då sa jag att jag ville ha den för att jag ville gå till en annan läkare för att få en andra vurdering. Men han vägrade ge mig den och sa att det inte fanns någonting alls som kunde hjälpa mig till att må bättre. Jag skulle flytta till södra europa tyckte han, för det var det enda som kanske kunde hjälpa!

Efter detta bad jag den nya läkaren att försöka hjälpa mig.


Så hur ska jag nu gå till väga. Ska jag alltså behöva fortsätta bråka med den gamla? Bara för att inte den nya ska behöva ta om alla tester på mig?

Jag får helt enkelt ringa den gamla imorn och se vad han säger. Han kan inte neka att någon annan försöker hjälpa mig, och kanske äntligen kunna ge mig en diagnos!

Blir så irriterad!!!!!!


Av mijje - 3 augusti 2011 20:00

När sambon skulle iväg tidigare så gav jag han inköpslista - ifall han skulle råka se en hälsokostaffär nånstans. Stackarn åkte rätta vägen till en sån. Söt!

Jag ville ha kokosvatten, hel bokvete och yaconsirup.

När han kom hem så fick jag bokveten. Det fanns ingen kokosvatten, inte ens mjölk. Den sista struntade jag i att fråga om. =)

Han hade fått svaret i affären: - Kokosvatten- och mjölk går inte att köpa här. Det kan jag inte ens beställa hem till butiken.

Huh?? Jag trodde kokosvatten var något alla hälsokostaffärer kunde fixa?

Jag får testa en annan kedja när jag orkar ta mig till stan nån dag. För det kan väl inte vara meningen att jag ska behöva beställa det över internet? Vatten liksom? Okej, det är ju speciellt eftersom det är från kokos, men ändå?

Har suttit och läst så himla mycket sista dagarna, om supermat. Då speciellt om kokos och vilka former man kan köpa det i.

Jag vill verkligen ha kokos!! Det är ju supersunt för kroppen!

Kanske jag skulle lägga ner lite energi på att skriva några inlägg om olika supermat? Speciellt kokos! ;)

Får ta det en annan dag isf. =)

Av mijje - 3 augusti 2011 19:25

Har inte haft nån aptit alls idag. Kan ju bero på medicinen, och värmen. Så nu när huvudvärken kom smygandes så tänkte jag att jag måste iaf få i mig nånting! Tänkte att vattenmelon skulle sitta fint, eller kanske t.o.m fruktsallad?

(Sambon är iväg på middag med en kompis..)

Går ut i köket och finner att det enda jag har av frukt, är vattenmelon, kiwi och banan. Jaja, det får gå ändå, tänker jag.

Men mitt i allt skärande så kommer jag på att man kan ju tillsätta nå frön och nötter. Å vips så har jag tilsatt: krossade hasselnötter, krossade linfrö (har en mini-mortel som jag använder), pumpakärnor, sesamfrön och chiafrön.


   Jag å sambon har ju varit lite läsk-galna förrut, å försöker nu vara duktiga med att bara dricka saft, eller iste. Jag tror ju inte att det är nå speciellt nyttigare. Men det dricks iaf i betydligt mindre mängder än vad läsken gjordes.

Idag köpte vi hem en ny smak av fun lights iste. Med hallon-smak. Testade den nu till maten. Den var ingen favorit. Så då tänkte jag att jag lika gärna kunde hälla i lite aloe vera i den..  Vet inte om det strider helt mot alla regler eller nåt..

Men saften kommer jag iaf inte dricka igen. Men det är bara bra. Då kommer jag ju inte dricka onödigt socker. =)

Av mijje - 3 augusti 2011 17:00

Kom på att jag glömde skriva i förra inlägget att jag faktist var hos frisören som "hårmodell". Om man inte är superkräsen så är det ett väldigt bra tips till att spara pengar på.

Jag gick ju dit och sa att dom fick göra vad dom ville.

(Men du får också oftast bestämma själv hur du vill ha det.)

Den jag gick till har gått på skola i två år, och ska nu jobba som "lärling" i två. Hon hade precis börjat där nu i sommar.

Eftersom hon är under upplärning så var det en annan frisör där som hela tiden kollade hur det gick. Och hjälpte till om det behövdes. Visade knep på hur man får till vissa saker med saxen och sånt.

Det tar ju "lite" längre tid än vanligt. Men har man ingen stress, så varför inte sitta i stolen och bli ompysslad? ;)

Eftersom jag både färgades och klipptes, så fick jag betala 400kr. (Det var en annan tant där som fick håret tvättat och klippt ca en halv cm, och fick betala 590 kr, det hela tog 15 minuter!)

Mitt tog 2.5 timme. Klippning typ 1 timme, färgning en halvtimme (för färgen räckte inte till så det blandades nytt), sen satt jag med det i 20 minuter, sen skulle det tvättas ur, i med nån sån efterbehandlning, å sen fönas försiktigt i en fin frisyr.

Ja, det tog ju längre tid än vad jag hade räknat med. Men sen var hon också nybörjare, väldigt försiktig och noggrann, och dubbelkollade flera gånger med handledaren, så hon gjorde de rätta valen innan hon klippte.

Jag tyckte det var en kul upplevelse iaf. Och hade räknat med minst det dubbla priset.

När jag klippt å färgat hos en kompis (då bara klippt topparna och färgat utväxten - alltså behållt min tidigare frisyr) så har jag fått rabatt och då "bara" betalat 750kr.

Sen är ju det här också norska priser. Och alla salonger tar olika betalt. På vissa ställen behöver man inte alltid betala för att vara hårmodell. Beror lite på vad dom ska ha det till. Upplärning för helt nya inom området, skolelever eller nån form av reklam.

Och om det är en stor känd salong eller en mindre i nåt centrum i en förort, har också betydelse!

Men det är iaf ett bra tips för att spara lite pengar, men ändå få ny fin frisyr. =)


Av mijje - 3 augusti 2011 16:14

Idag var jag ju hos frisören. Så skönt att bli av med det slitna håret. Långt hade det blitt också. Har egentligen inte sett hur långt det var, förräns idag. Jag sätter alltid upp det. Har liksom inte haft nån ordetlig frisyr eftersom jag bara låtit det växa sen jag klippte det kort för typ ett år sen.

På det längsta så klipptes det nu runt 15-20 cm.

Och sen färgades det mörkt.

Jag försökte färga bort det blonda för typ en massa veckor sen. Planen var att få det ljusbrunt. Det blev typ mellanblondt.

Nu har det äntligen blitt brunt. Men mörkt.

Men håret ser verkligen såå mycket friskare ut nu. köpte också nytt shampo, balsam å hårkur. Frisören trodde att det var allergi jag hade i hårbotten, mot den vanliga shampon jag använde. Så får se om deras nu hjälper mig, eller om det bara var ett säljningsknep. Jag hade ju oavsett planer på att köpa produkter när jag ändå var där, så bara bra att dom fann ut ett rabatterat paket till mig. =)

Har ju egentligen aldrig brytt mig om att ta hand om håret. Eftersom det alltid växer så fort (typ 2 decimeter per år), så stör det mig inte om jag måste klippa av det.

Ovido - Quiz & Flashcards