Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av mijje - 6 augusti 2011 21:37

Som sagt så bakade jag godis igår. Tre olika.

De har massa ingredienser gemensamt.

Men de som skiljer sig är att den fyrkantiga är mer som en kaka, och innehåller kokos, gojibär och russin. Serverat med vispad kokosmjölk.

Hjärtat har bokvete

mousse-klumpen är typ bara chokladsmak å kokosmjölk. Skulle bli fudge..

Grejen med fudgen som blev mousse:

Imorse så tog jag ut den ur frysen och tog bara ut 2/3 av den, ur isbitsformen, för att sända hem till sambons mamma och syskon. Och så glömde jag formen framme sen en stund. När jag kom på det så ställde jag den bara i kylen.

Eftersom jag inte har fått hem alla ingredienser för bakning än (väntar på paket), så blir allt väldigt mjukt och håller sig bäst om jag har det i frysen.

Så när jag skulle göra denna tallrik för att fota, tidigare idag. Så fick jag gräva ut fudgen. Den smakade ju bra ändå. Men ska testa på nytt sen när ajg fått hem allt som ska vara i.


Sambons familj fick ju ett paket med alla sorter i. Ganska snabbt efteråt så fick jag sms av mamman som tackade. Jag hade även sänt med ett papper med beskrivelse på vad det var i alla godisarna. Och ett annat där det stog information om alla ingredienser. Mamman blev jätteglad och ville själv börja baka¨nyttig choklad. Så nu har jag skickat henne länken till iherb. Så hon kan få beställa hem lite. Med tanke på att det är sån stor prisskillnad där, mot här i norge.


Om nån annan är intresserad så kan ni använda koden: UMA448, om det är första gången ni beställer. då får ni 5 dollar rabatt!

Av mijje - 6 augusti 2011 20:47

*gah!* Uttråkad till max!

Sambon har åkt till stan för att träffa några kompisar och gå barmarathon. Man går alltså från bar till bar. Men det här var ganska stort tydligen. Inte bara ett kompisgäng, utan det var nån som ordnat igång det, och alla möjliga är med på det. Om jag inte minns fel så hörde jag nåt om en liknande grej förra sommaren..


Jag orkade inte följa med till stan. Men nu när jag degat i sängen framför datan i några timmar, så börjar jag få jäkligt tråkigt. Vad ska jag hitta på i min ensamhet? Är ju sugen på en drink eller två. Med mjölk!! Men ingen mjölk hemma! Jag kan ju gå till buriken och köpa lite. Men ¨känns konstigt att sitta själv hemma och ta en drink. Haha.. Inte för att jag vill bli full. Vill ju bara ha en eller två, för smakens skull.

Hade jag haft tillr¨ckligt med energi, så hade jag åkt ner till stan och vart med en stund. Men jag vågar fortfarande inte åka tunnelbana. Läskigt det där. ;)

Och att jag har haft tvn på, på en musikkanal sista timmarna, hjälper ju inte. Dom spelar ju bara partymusik! 

ônskar att jag hade mer energi till att vara med på fest. Spelar ingen roll om jag dricker alkohol eller inte. Vill bara vara med och vara så där partyglad! Händer alltför sällan jag känner så.


Nej, kanske jag skulle orka mig ut till affären iaf. Bara för att få nåt att göra. Så kan jag blogga om mitt senaste godisbakande när jag kommer hem sen. ;)

Ja, det låter som en utmärkt idee!

Av mijje - 6 augusti 2011 19:15

Tre dagar på kort tid nu så har jag gjort en chokladdryck med vispad kokosmjölk. Jag såg receptet på en av de två bloggarna jag följer när det gäller supermat. Men ändrade på en del ingredienser eftersom jag inte hade allt hemma.

Första gången jag skulle göra den så frågade jag sambon om han också ville ha. Det vanliga svaret är: "Nej, inte om du ska ha massa sånt där pulver i."

Men den här var han faktist villig till att smaka, utan att jag behövde försöka övertala honom. =)

Jag tyckte den blev jättegod, men det gjorde inte sambon, så han hällde i mer palmsocker.

Andra gången så hade jag i lite mer sötning av olika varianter (men bara lite palmsocker då det har ett högt GI-värde (fast bara hälften av vad vanligt vitt socker har!). Då tyckte han att den var god och tog inge extra socker i. Men den gången blev chokladen lite för tjock egentligen, då jag hade glömt hälften av vattnet som skulle vara i.

Och så tredje gången jag gjorde den (bilden nedan), så hade jag glömt att fylla på med isbitar i frysen. Så jag tog dom två små jag hade, och så använde jag frysta hallon till också. Jag älskar ju hallon, så för mig var den jättegod. Men sambon tyckte den var för sur, och tog mer palmsocker i.

Jag hade även färska hallon hemma, så då använde jag det till pynt.


Men på bilden så är "kokosgrädden" väldigt tjock. Den var inte alls lika tjock dom andra gångerna. Men tror nog att det beror på kokosmjölken jag hade valt. Har nämligen köpt hem lite olika, med olika procentnivåer på kokosen.

Stog i affären och jämnförde alla sorter dom hade, Jag köpte bara hem dom som hade 75% och 90%. Och den på bilden är 90%.

Så när jag gör den här drycken så ska jag fortsätta med att använda den på 75%.

Det finns även kokosmjölk som har så lågt som 16% kokos. Så det handlar ju om vad man ska ha den till och hur mycket kokossmak man vill ha. Man märkte ganska stor skillnad på smaken på 75 och 90 tycker jag.

Av mijje - 6 augusti 2011 18:20

Haha.. Har inte bloggat på två dagar, och nu känner jag helt plötsligt att jag vill skriva jättemycket!! =)

Kan ju börja med å berätta att jag hade fin-besök idag! Av ett barn! =)

Sambons bästa kompis har en son på strax över 1.5 år. Och han är så mysig!

Han vill "kose" hela tiden. Alltså, typ kramas och sitta i knät och mysa.

Sen har han ju lite fart i sig också, och ska springa runt i hela lägenheten.

Men det sötaste han gjorde idag, det var när han hade bajsat. Då gick han till väskan som pappan hade med sig, och började plocka upp blöja efter blöja. Efter att han hade fått upp ca 5-6 stycken, så började han ta upp våtservetter.

Å så skyndade han sig ut mot badrummet..

Duktig liten pojke som tyckte att det var dags för att bli ren. =)

Och så är han ganska upptagen av ljus och lampor. Så han ville gärna upp mot taklampan och studera närmare. Och när han var ute i köket och såg att ugnen stog på, så blev han jätteglad och stog och böjde på sig för att kunna se så mycket som möjligt.

Jag träffar ju inte den pojken så ofta. Pappan har han bara varannan helg. Och det är inte ofta han då är ute å träffar folk.

Så det är kul att få se hur mycket han växer mellan varje gång. Nu hade han ju blitt längre och har bättre balans när han springer omkring. Och fått så långt ljust hår. Så gulligt! =)


Av mijje - 6 augusti 2011 17:45

Idag hade jag ideen om att testa en ny slags morgondrink. Min vanliga består av äppeljuice eller äpple- och mangojuice (ej från koncentrat), och spirulina. Och så tar jag lite olika tabletter till, som t.ex chlorella och de receptskrivna jerntabletterna.

Men idag tillsatte jag bipollen, rå kakao och aloe vera också. Då jag sett det på en internetsida och tänkte att det vore smart.

Men jag (det dumma puckot) gjorde en smoothie av det och hade även avocado i. Absolut ingen höjdare!!!!

Så imorn får jag testa det samma, men utan avocadon!!

Färgen var fin iaf!! =) Jag lyckades tvinga i mig halva, sen klarade jag inte mer. Försökte också att blanda ut den lite med vatten, men nej tack!


 

Av mijje - 6 augusti 2011 17:00

När jag var i Sverige för en månad sen, så köpte jag ju bokhvete. Men sen när jag skulle ta tag i att spira det, så såg jag att det var krossat.

Därför fick ju sambon köpa nytt för några dagar sen. Och nu har jag testat att spira. Har aldrig gjort sånt förrut. Men det var faktist superlätt! Även fast jag inte använde nå fina glasburkar med nättyg å grejs.

Man sköljer först bokhveten noggrant, och låter den ligga i en skål med vatten ca 1 timme. Sen sköljde jag den engång till.

Jag använde en vanlig sil som jag har typ när jag kokat pasta eller grönsaker.

Sen låter jag bokhveten ligga kvar i silen och lägger den över en bunke.

2-4 gånger per dag ska man skölja. Och så låta det ligga på samma sätt över bunken.

Jag sköljde faktist 4 gånger på en dag. Och man såg ganska tidigt att det kom små piggar ut ur bokhveten.

Efter ett dygn så hade dem fått ganska långa svansar. De flesta hade en svans som var längre än själva nöten.

Man ska låta den spira 1-2 dagar, går säkert längre också om man inte orkar skölja så ofta.. Jag bestämde mig för att ett dygn räckte! Då dom såg väldigt bra ut!

så då lät jag dom ligga och torka på en vanlig kökshandduk. Efter några timmar så stoppade jag in dom i ugnen. På strax under 50 grader.

Efter ytterliggare några timmar så var dom torra!

Så nu ligger dom fint i en glasburk. Och om jag förstått det rätt, så kan dom hålla sig bra i 2-3 månader om man förvarar dom bra.

Bokveten ska jag använda i sallader och i mitt godisbakande tänkte jag.


Lite snabb fakta om bokvete!

Det är faktist en nöt egentligen. Och inte alls släkt med vete! Därför är den glutenfri! Den är faktist en avlägsen släkting till rabarber.. (!)

Den har ett högt innehåll av aminosyran lysin (som är en av de essensielle aminosyrena som kroppen inte kan framställa själv, utan måste tillföras genom maten), och även kalsium, kalium, jern, magnesium, silisium och flour.

Bokvete är lättsmält och väldigt bra som dietmat. 

Man kan använda bokveten som både ris, gröt och mjöl. Och även som bara lite krisp i sallader, bröd och choklad.


Av mijje - 6 augusti 2011 16:04

Har inte vart vid datan så mycket sista dagarna. Därför det varit tomt på inlägg.

Men här kommer en liten rapport. =)

I torsdags var jag hos läkaren för att få ny sjukskrivning. Sen blev det lite matshopping å hem för att slappa. Fick även skriva under några pappaer hos läkaren, för att ge han fullmakten på att hämta in min gamla journal.. Får se hur det går..

På eftermiddagen/kvällen så blev det filmtittandes i soffan, med sambon. Hade lite extra energi den dagen, såå skönt!

Igår hade jag också energi! Så vi städade här hemma (behövdes!). Vi lyckades med att fylla tvättmaskinen 4(!) gånger! Men eftersom det regna hela dagen igår, och vi måste verkligen ha fönster öppna för att få lite svalt, och luft, här hemma, så hänger de fortsatt på tork.. Tog också hand om disken som hade blitt ett stort berg! Och gick och småplocka undan ting.

Idag fortsatte jag med att dammsuga och plocka bort det sista. Så skönt att det är rent å fint här igen. =) 

Vet inte varför jag haft mer energi sista dagarna, kan ju vara vädret - inte lika varmt och klibbigt längre. Eller att jag slutat med medicinen - som jag bara mådde dåligt av, eller att jag börjat med supermaten igen.

Ja, jag slutade ju ett tag där, när jag började kräkas. Men eftersom det var p.g.a medicinen, så kunde jag ju bara starta på't igen. =)

Kommer mer inlägg senare.. Har bakat godis igen!!

Ovido - Quiz & Flashcards