Direktlänk till inlägg 6 augusti 2011

chokladdryck med kokos

Av mijje - 6 augusti 2011 19:15

Tre dagar på kort tid nu så har jag gjort en chokladdryck med vispad kokosmjölk. Jag såg receptet på en av de två bloggarna jag följer när det gäller supermat. Men ändrade på en del ingredienser eftersom jag inte hade allt hemma.

Första gången jag skulle göra den så frågade jag sambon om han också ville ha. Det vanliga svaret är: "Nej, inte om du ska ha massa sånt där pulver i."

Men den här var han faktist villig till att smaka, utan att jag behövde försöka övertala honom. =)

Jag tyckte den blev jättegod, men det gjorde inte sambon, så han hällde i mer palmsocker.

Andra gången så hade jag i lite mer sötning av olika varianter (men bara lite palmsocker då det har ett högt GI-värde (fast bara hälften av vad vanligt vitt socker har!). Då tyckte han att den var god och tog inge extra socker i. Men den gången blev chokladen lite för tjock egentligen, då jag hade glömt hälften av vattnet som skulle vara i.

Och så tredje gången jag gjorde den (bilden nedan), så hade jag glömt att fylla på med isbitar i frysen. Så jag tog dom två små jag hade, och så använde jag frysta hallon till också. Jag älskar ju hallon, så för mig var den jättegod. Men sambon tyckte den var för sur, och tog mer palmsocker i.

Jag hade även färska hallon hemma, så då använde jag det till pynt.


Men på bilden så är "kokosgrädden" väldigt tjock. Den var inte alls lika tjock dom andra gångerna. Men tror nog att det beror på kokosmjölken jag hade valt. Har nämligen köpt hem lite olika, med olika procentnivåer på kokosen.

Stog i affären och jämnförde alla sorter dom hade, Jag köpte bara hem dom som hade 75% och 90%. Och den på bilden är 90%.

Så när jag gör den här drycken så ska jag fortsätta med att använda den på 75%.

Det finns även kokosmjölk som har så lågt som 16% kokos. Så det handlar ju om vad man ska ha den till och hur mycket kokossmak man vill ha. Man märkte ganska stor skillnad på smaken på 75 och 90 tycker jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mijje - 18 december 2011 14:00

När köket var tömt, blev det dax för att spackla alla hål överallt.. Nu var det inte alla som fastnade på bild. Lite synd då ena hörnet var helt borta.. Nu har vi spacklat nytt hörn då. =)     Den här sidan hade vi spisen på. Där kaklet satt...

Av mijje - 17 december 2011 14:30

Vårt vardagsrum har ju varit överfullt av nytt kök och vitvarer. Så har inte tagit fram något julpynt. Men bestämde mig ändå lagom till 1:a advent, att fixa en liten gran och en ljusstake. =)     Hade ingen kruka som passade, så det ser ju li...

Av mijje - 16 december 2011 16:00

När jag började med mina gröna pulver före frukosten, så kände jag att jag fick mer energi om dagarna.. Nu sista tiden har jag ju inte alls haft energi, och fått dåligt immunförsvar igen (har varit väldigt dålig sista veckorna). Men så kom jag å ...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Ovido - Quiz & Flashcards