Direktlänk till inlägg 24 augusti 2011

Börja studera?

Av mijje - 24 augusti 2011 10:11

Ända sen i våras då min dåvarande saksbehandlare på Nav frågade om jag var intresserad av en omskolering, så har jag gått och tänkt över det. Och jag känner att jag vill börja studera. Men sen är frågan: Vad kan jag jobba som?

Jag kan ju inte ha ett stressfullt jobb. Och helst ska det vara stillasittandes. Det bästa vore om jag kunde jobba hemifrån.

Vad kan jag då jobba som?

Jag måste ju få in pengar för att kunna leva.


Innan jag blev dålig så har jag alltid haft jobb med mycket stress och spring. Det är väl ett jobb som var varierat servitris och receptionist, på ett hotell. Men receptionen satt man bara i på kvälls/nattetid efter att middagsservering var avslutad. Då satt man i receptionen ifall man hade gäster i baren. Men då hade man redan sprungit runt i några timmar som servitris.

Jag har aldrig sett mig själv i framtiden med ett stillasittandes jobb.


Jag vet inte heller vad jag vill studera. Eller det finns en del kurser som jag vet att jag vill ta. Men jag måste tänka realistiskt också. Kommer jag ha användning för det i ett framtida jobb? Kommer jag kunna ha de jobben?


Har också alltid drömt om att ha ett eget företag. Jag har jobbat inom restaurang med baktanken om att ha ett eget cafe/bar/restaurang. Min nuvarande chef vill ju att jag ska bli assisterande chef på jobbet. Sista steget innan jag blir helt redo för ett eget företag.

Men nu har den drömmen gått i kras. Jag känner att jag inte kommer kunna bli assisterande där. Det som känns mest jobbigt är att hon vill inte sluta tro på att jag kommer komma tillbaka. Så hon håller den platsen till mig fortfarande. Fast jag egentligen skulle ha fått den i början på sommaren. Jag har vetat om det sen i vintras. Men nu när hösten kommer och det blir högsäsong igen, så behöver hon ge den platsen till en annan.

Självklart känns det för jävligt att jag inte kan ta den. Det är ju som sagt sista steget före min dröm.

Så vad ska jag nu drömma om?


På NAV så får man göra tester på vad man kan och borde jobba med. Men eftersom jag fortfarande inte haft något möte där, så har jag fortfarande inte fått göra testet. Då tar dom med sjukdomsbakgrunden, hur troligt det är att man kan jobba 100%, vad man kan jobba som, och personens egna intressen.


Men jag har ju inga intressen längre.. Jag har börjat få upp ögonen för supermat och raw food. Men jag har inte satt igång så mycket än, då jag fortfarande mest läser om det. Andra intressen har jag inte längre.

Jag kan ju bara laga mat, servera och leka bartender. Jag är även utbildad guide. Men inget av de yrkena lockar längre. Jag mår dåligt när jag tänker på det. För tankarna går tillbaka till hur jag mådde sista månaderna innan jag blev sjukskriven. Hur jag kämpade och slet. Och vägrade inse att jag faktist var dålig. Även fast jag mådde så himla kasst.


Ja.. Jobba hemifrån.. Som vaddå?

Jag är ingen bra skrivare, så författare går ju inte.

Konstnär? Nej jag är inte tillräckligt duktig på att måla. Men när jag var yngre så älskade jag att sitta med kolkritor och rita av ting. Men det är inte tillräckligt för att leva på det.


Vad mer kan man göra hemifrån?






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mijje - 18 december 2011 14:00

När köket var tömt, blev det dax för att spackla alla hål överallt.. Nu var det inte alla som fastnade på bild. Lite synd då ena hörnet var helt borta.. Nu har vi spacklat nytt hörn då. =)     Den här sidan hade vi spisen på. Där kaklet satt...

Av mijje - 17 december 2011 14:30

Vårt vardagsrum har ju varit överfullt av nytt kök och vitvarer. Så har inte tagit fram något julpynt. Men bestämde mig ändå lagom till 1:a advent, att fixa en liten gran och en ljusstake. =)     Hade ingen kruka som passade, så det ser ju li...

Av mijje - 16 december 2011 16:00

När jag började med mina gröna pulver före frukosten, så kände jag att jag fick mer energi om dagarna.. Nu sista tiden har jag ju inte alls haft energi, och fått dåligt immunförsvar igen (har varit väldigt dålig sista veckorna). Men så kom jag å ...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Ovido - Quiz & Flashcards