Direktlänk till inlägg 27 augusti 2011

Raw-kaker utan nötter

Av mijje - 27 augusti 2011 20:15

I fredags gjorde jag ju ett försök på att skapa ett recept på raw-kaka utan nötter.

Smakerna blev lyckade, men jag är inte helt nöjd med konsistensen.

Men ska pröva på nytt nästa gång vi får en nötallergiker på besök. =)

Jag valde ju också att göra kakerna i muffinsformar, eftersom jag ville testa tre olika smakskombinationer.


Jag började med choklade som skulle vara 1:a lagret.

Jag smälte 117g kakaosmör och 113g kakaomassa i ugnen på lägsta temperatur (det ska inte överstiga 40grader)

 

Har ingen egentlig grund till varför det blev just den mängden.

Jag tog en bit kakaosmör och ville ha lika mycket kakaomassa. Lyckades ganska bra eftersom det bara är 4g's skillnad. =)


När det hade smält klart så valde jag att ta bort 1 dl till annan chokladbakning, som jag skrev i förra inlägget.


Jag mixade 12 små dadlar (urkärnade) med 2 dl solrosfrön.


 


Under tiden rörde jag ut 3 msk kokosolja i den smälta chokladen.

Jag hade också i 20 droppar med stevia vanilj.


    


Sen blandade jag i daddel-guggan in i chokladsmeten.


 


Och hällde upp det i mina muffinsformar.

Den här chokladen blev verkligen supergod! Den kommer jag göra fler gånger utan en massa frukt på. =)


Medans chokladen stog i frysen så fixade jag lager nummer 2.

Då mixade jag först kokos och solrosfrön.

Sen tillsatte jag frukten och mixade lite till. Och tillslut mixade jag i lite kokosolja.

Lite osäker på om jag borde skriva mängden, med tanke på att det inte blev helt lyckat. Måste finputsa receptet lite först. =)


 

Den högst upp är kiwi, den vänstra ananas och den högra banan.


 

Så lades lager nummer 2 i muffinsformarna på chokladen och sen in i frysen. Jag hade ju också tre olika sorters muffinspapper, för att ha färgkoder till smakerna. =)


   

Under tiden som jag gjort lager 1 och 2, så har jag haft bär på tining.

Vätskan silade jag av och frös till isbitar för att ha i smoothies eller milkshakes.

Sen mixade jag sönder bären var för sig och lade upp på den frysta frukten.

Bananen fick hallon, ananasen fick jordgubb och kiwin fick blåbär


   

Det färdig resultatet.

Smakskombinationerna var jättelyckat. Men som sagt så var inte konsistensen den bästa. Chokladen blev för hård mot fruktpureen, så den lossnade ganska lätt.

Men det var ett kul litet projekt iaf, och jag kommer göra om det flera gånger tills jag får till det ordentligt. =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mijje - 18 december 2011 14:00

När köket var tömt, blev det dax för att spackla alla hål överallt.. Nu var det inte alla som fastnade på bild. Lite synd då ena hörnet var helt borta.. Nu har vi spacklat nytt hörn då. =)     Den här sidan hade vi spisen på. Där kaklet satt...

Av mijje - 17 december 2011 14:30

Vårt vardagsrum har ju varit överfullt av nytt kök och vitvarer. Så har inte tagit fram något julpynt. Men bestämde mig ändå lagom till 1:a advent, att fixa en liten gran och en ljusstake. =)     Hade ingen kruka som passade, så det ser ju li...

Av mijje - 16 december 2011 16:00

När jag började med mina gröna pulver före frukosten, så kände jag att jag fick mer energi om dagarna.. Nu sista tiden har jag ju inte alls haft energi, och fått dåligt immunförsvar igen (har varit väldigt dålig sista veckorna). Men så kom jag å ...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Av mijje - 16 december 2011 13:41

Helt plötsligt började killarna att riva köket innan jag hade tagit bilder. Men jag hann ändå få med en del. =)         Vänster sida av köket ser vi på de första bilderna.. Jag kommer nog sakna den extra djupa diskhon vi hade. Perfekt till sto...

Ovido - Quiz & Flashcards