Alla inlägg under augusti 2011

Av mijje - 11 augusti 2011 12:27

I tisdags kom jag på den smarta ideen att vi skulle bjuda hem sambons familj på middag. Så igår stog vi i köket och roa oss tillsammans. =)

Han gjorde nå ankfileer med apelsinsås å potatisgratäng. Medans jag bakade nyttig kaka. Jag fann ett recept på internet. Det skulle vara som cheesecake. Fast på raw-sätt. Så botten var av nötter och kakao. Mitten var mango och andra nötter, med kokosolja. Och toppen var mosade jordgubbar.

Självklart så glömde jag ta kort på den. Uselt! Jag var faktist riktigt nöjd med kakan. Och den var så enkel att göra.

Men sambons mamma fick med sig resterna hem. Hon skulle frysa ner det, tills på lördag. Då ska vi dit på kalas, å så ska hon ta fram kakan då igen. Så får försöka att komma ihåg å fota då. =)

Eller så kan det ju lätt hända att jag gör en ny sån nån dag. Nästa gång jag får fika-besök kanske. =)

När jag får en bild på den, så ska jag skriva receptet och vilken sida jag fann den på. Ändrade ju lite, pga allergi, å att sambon inte ville ha citronsmak. ;)


Idag har vi visning på gamla lägenheten. Ska bli så kul å få veta hur många som är intresserade! Vi har ju visning på måndag igen. Men det var tydligen över 1500 unika besökare som hade kollat internetsidan. Hur kul som helst!! Å annonsen har inte vart ute i en vecka än.. =)


Men annars har jag ingen bra dag idag.

När jag vaknade så kunde jag knappt röra på mig. Båda benen och fötterna stack det i. Sån som det gör när man säger att "foten har somnat". Det gör det fortfarande. Fastän jag t.o.m har vart ute å gått. Var till gamla läkaren och en snabbis på mataffären. Men var ändå borta i runt en timme. Men nu är det iaf inte lika illa.

Å vänster underarm känns det som ett stort hål. Kan inte förklara det på ett annat sätt. Bara ett stort tomt hål som gör ont när jag rör på den. Rör jag bara fingrarna lite nu när jag skriver, så går det bra. För att jag har armen liggandes på benet.

Men den värsta är högerhanden. Den kan jag inte använda alls. Känns som när jag bröt båtbenet, å nåt annat ben brevid som jag inte kommer ihåg namnet på. Då gick jag med gips i två veckor. Sen togs det av, för ny röntning. Dom kom fram till att jag behövde gips 6 veckor til. Då drog jag d¨rifrån, För jag ville jobba! å så länge jag hade gips, så kunde jag inte det. Var ju kock på en väldigt stressig restaurang i fjället.

Iaf.. samma känsla har jag nu. Jag är inte svullen. Men kan inte använda tummen. Å halva handen gör "skitont"! Nu får ni inte tro att jag tror den är bruten igen. Så är inte tillfället!!! 

Jag tror bara att jag har legat väldigt konstigt i natt. Eftersom jag har ont och jobbigt, på så många ställen, som jag inte hade igår.

Får hoppas på att det ahr gått över till imorn. Det brukar vara så. Att jag får jätteont nånstans. Men ibland går det över på en dag. Ibland sitter det i, i flera veckor.


Nu är det dags för att dricka min smoothie som jag gjorde iordning strax före jag satt mig här. =)

Ha en fin, och förhoppningsvis solig, dag!

Av mijje - 9 augusti 2011 18:37

Igår hade jag ju energi där på förmiddagen. Men sen när sambon hade vaknat, så var all min energi som bortblåst! Blir så irriterad på sånt! Att gå från supertaggad till allt möjligt - till att bara vilja krypa ner i sängen och gömma sig under kudden.

Jag har det så, alldeles för ofta! Att en dag känna, att idag! jag idag är det min dag! Här ska det göras allt möjligt skoj som jag inte orkat göra på flera månader. Och så helt plötsligt är det som att luften försvinner ur mig. Vill bara sova! På en gång! Men eftersom jag inte klarar att sova knappt, (eller när jag väl somnat så kan jag sova länge. Men själva insomningen är ju ett stort problem för mig.) så ligger jag bara å vänder på mig. Och blir jobbigt övertrött.

Tycker synd om min sambo. Jag är irriterad mest hela tiden. Vad han än säger eller gör så blir det sura miner från mig. Stackarn. Att han står ut!?

Men jag menar det inte egentligen!!!! Jag vill bara må bra.

Tänk att ha EN dag, då jag är: helt smärtefri, pigg hela dagen, glad hela dagen, skrattar mååånga gånger, inga sure miner alls! Och mest av allt: Bara vara kär i livet! Se alla möjligheterna!

ônskedrömmar...


Av mijje - 9 augusti 2011 18:21

Eftersom jag är såpass ny inom supermat, så letar jag runt en massa på andras bloggar. För att både få information, och inspiration.

Sen följer jag aldrig recept slaviskt. Men byter nåt här och där för att jag antingen inte har allt hemma, eller för att jag tycker något annat smakar bättre. Så har jag alltid gjort (är ju utbildad till kock!).

Men jag tänkte iaf berätta att jag har lagt upp tre länkar nu i menyavdelningen.

 

Superlivsstil var den jag började följa först. Jag tycker att hon har det bra uppradat där när man letar efter något. Som jag som återkommer dit när det är supermatsfakta jag söker, finner det jag letar efter, väldigt fort. Har också fått mycket inspiration till chokladen jag testat själv. Väntar nu bara på att mitt kakaosmör ska flyga ner i postlådan, så jag kan förbättra min choklad! =)

 

Mjuuugly var nummer två på min lista som jag började följa. Och det är där jag fann den helt underbara choklad-drickan med kokosmjölk! Den tjejen verkar ha superkoll på det mesta! Har lusläst jättemycket där sista tiden och fått både inspiration och en massa information! =)


Siljesreise är en sida som jag läst mer å mer av sista tiden också. Och tycker all maten verkligen ser supergod ut! Tyvärr så har jag inte tittat in där lika ofta som på de andra siderna, men det kommer jag nog ganska garanterat ikapp med. =)


Tyvärr så kan jag inte så mycket med hur man länkar vidare genom att trycka på orden. Men det kommer säkert så smånigom. Huvudsaken är att de länkarna finns där på högra sidan!  =)

Av mijje - 8 augusti 2011 10:46

Idag är jag positiv! Har lite energi. Mer än igår iaf. :) Har ju varit på behandling nu på morgonen. Gick ganska bra. Gjorde faktist inte så ont idag. Oftast så skriker jag minst en gång av smärta. Men idag var det nästan behagligt. Har fått ännu mera motivation också. Har nämligen gått ner två kilo, sen jag slutade med min medicin och startade mer med supermaten igen. Hur coolt som helst. Så nu ska jag verkligen försöka bli mer aktiv. Ska se sen hur min kära sambo mår idag när han vaknat. Kanske jag kan övertala han att bli med på en skogspromenad. Det är fortsatt kallt i luften ute. Men idag skiner iaf solen lite. Inge regn än så länge! :)

Av mijje - 7 augusti 2011 23:15

Har typ inte gjort nånting idag. Bara sett på filmer, å top-gear.

Har varit ganska skönt. Att slappa med sambon. =)

Så jag har heller inte suttit vid datan, förräns nu.

Jag testade ju på en ny morgondrink imorse. Den jag skulle göra utan avocado. Men det var faktist inge gott. Tror nog att jag fortsätter med den vanliga äppeljuicen med spirulina. För när jag tillsatte de andre tingen, så blev det sån konstig smak.. typ hö-smak.

Då kan jag lika gärna ta den vanliga. Och ta de andra tingen i en smoothie sen till frukost. Som jag har gjort tidigare..


Imorn är det dags för behandling igen. Sen är det väl egentligen inge mera planerat. Får hoppas på bättre väder, så kan jag kanske ta mig en långpromenad. Idag har det verkligen varit kallt. Och rått. =(


Av mijje - 6 augusti 2011 21:37

Som sagt så bakade jag godis igår. Tre olika.

De har massa ingredienser gemensamt.

Men de som skiljer sig är att den fyrkantiga är mer som en kaka, och innehåller kokos, gojibär och russin. Serverat med vispad kokosmjölk.

Hjärtat har bokvete

mousse-klumpen är typ bara chokladsmak å kokosmjölk. Skulle bli fudge..

Grejen med fudgen som blev mousse:

Imorse så tog jag ut den ur frysen och tog bara ut 2/3 av den, ur isbitsformen, för att sända hem till sambons mamma och syskon. Och så glömde jag formen framme sen en stund. När jag kom på det så ställde jag den bara i kylen.

Eftersom jag inte har fått hem alla ingredienser för bakning än (väntar på paket), så blir allt väldigt mjukt och håller sig bäst om jag har det i frysen.

Så när jag skulle göra denna tallrik för att fota, tidigare idag. Så fick jag gräva ut fudgen. Den smakade ju bra ändå. Men ska testa på nytt sen när ajg fått hem allt som ska vara i.


Sambons familj fick ju ett paket med alla sorter i. Ganska snabbt efteråt så fick jag sms av mamman som tackade. Jag hade även sänt med ett papper med beskrivelse på vad det var i alla godisarna. Och ett annat där det stog information om alla ingredienser. Mamman blev jätteglad och ville själv börja baka¨nyttig choklad. Så nu har jag skickat henne länken till iherb. Så hon kan få beställa hem lite. Med tanke på att det är sån stor prisskillnad där, mot här i norge.


Om nån annan är intresserad så kan ni använda koden: UMA448, om det är första gången ni beställer. då får ni 5 dollar rabatt!

Av mijje - 6 augusti 2011 20:47

*gah!* Uttråkad till max!

Sambon har åkt till stan för att träffa några kompisar och gå barmarathon. Man går alltså från bar till bar. Men det här var ganska stort tydligen. Inte bara ett kompisgäng, utan det var nån som ordnat igång det, och alla möjliga är med på det. Om jag inte minns fel så hörde jag nåt om en liknande grej förra sommaren..


Jag orkade inte följa med till stan. Men nu när jag degat i sängen framför datan i några timmar, så börjar jag få jäkligt tråkigt. Vad ska jag hitta på i min ensamhet? Är ju sugen på en drink eller två. Med mjölk!! Men ingen mjölk hemma! Jag kan ju gå till buriken och köpa lite. Men ¨känns konstigt att sitta själv hemma och ta en drink. Haha.. Inte för att jag vill bli full. Vill ju bara ha en eller två, för smakens skull.

Hade jag haft tillr¨ckligt med energi, så hade jag åkt ner till stan och vart med en stund. Men jag vågar fortfarande inte åka tunnelbana. Läskigt det där. ;)

Och att jag har haft tvn på, på en musikkanal sista timmarna, hjälper ju inte. Dom spelar ju bara partymusik! 

ônskar att jag hade mer energi till att vara med på fest. Spelar ingen roll om jag dricker alkohol eller inte. Vill bara vara med och vara så där partyglad! Händer alltför sällan jag känner så.


Nej, kanske jag skulle orka mig ut till affären iaf. Bara för att få nåt att göra. Så kan jag blogga om mitt senaste godisbakande när jag kommer hem sen. ;)

Ja, det låter som en utmärkt idee!

Av mijje - 6 augusti 2011 19:15

Tre dagar på kort tid nu så har jag gjort en chokladdryck med vispad kokosmjölk. Jag såg receptet på en av de två bloggarna jag följer när det gäller supermat. Men ändrade på en del ingredienser eftersom jag inte hade allt hemma.

Första gången jag skulle göra den så frågade jag sambon om han också ville ha. Det vanliga svaret är: "Nej, inte om du ska ha massa sånt där pulver i."

Men den här var han faktist villig till att smaka, utan att jag behövde försöka övertala honom. =)

Jag tyckte den blev jättegod, men det gjorde inte sambon, så han hällde i mer palmsocker.

Andra gången så hade jag i lite mer sötning av olika varianter (men bara lite palmsocker då det har ett högt GI-värde (fast bara hälften av vad vanligt vitt socker har!). Då tyckte han att den var god och tog inge extra socker i. Men den gången blev chokladen lite för tjock egentligen, då jag hade glömt hälften av vattnet som skulle vara i.

Och så tredje gången jag gjorde den (bilden nedan), så hade jag glömt att fylla på med isbitar i frysen. Så jag tog dom två små jag hade, och så använde jag frysta hallon till också. Jag älskar ju hallon, så för mig var den jättegod. Men sambon tyckte den var för sur, och tog mer palmsocker i.

Jag hade även färska hallon hemma, så då använde jag det till pynt.


Men på bilden så är "kokosgrädden" väldigt tjock. Den var inte alls lika tjock dom andra gångerna. Men tror nog att det beror på kokosmjölken jag hade valt. Har nämligen köpt hem lite olika, med olika procentnivåer på kokosen.

Stog i affären och jämnförde alla sorter dom hade, Jag köpte bara hem dom som hade 75% och 90%. Och den på bilden är 90%.

Så när jag gör den här drycken så ska jag fortsätta med att använda den på 75%.

Det finns även kokosmjölk som har så lågt som 16% kokos. Så det handlar ju om vad man ska ha den till och hur mycket kokossmak man vill ha. Man märkte ganska stor skillnad på smaken på 75 och 90 tycker jag.

Ovido - Quiz & Flashcards